Укр  /  Рус

Мова:

Станція метро «Контрактова площа»

Підземний вестибюль станції «Контрактова площа». 2010 рік

Станція Куренівсько-Червоноармійської, або Синьої гілки метрополітену, розташовується під древньою Контрактовою площею на Подолі. Вона має два виходи − на Контрактову площу і через систему розгалужених підземних переходів − на вулиці Нижній і Верхній Вали.

Вона була побудована в першій половині 1970-х років за проектом архітекторів Б. Приймака, І. Масленкова й Ф. Заремби, її оформили художники І. Левицька та Ю. Кисличенко. Платформа станції має довжину 102 метри й завширшки 10 метрів, а висота підйому складає 6 метрів. Станцію відкрили 17 грудня 1976 року.

Взнайте історію пам’ятки від заснування і до сьогодні у повній версії
14 грн
Чи хотіли б Ви дізнатися

А чи хочете Ви дізнатися

  • Чому офіційна назва Синьої лінії київського метрополітену є географічною нісенітницею?
  • Яким чином станція «Контрактова площа» поховала першу трамвайну лінію в історії Російської імперії?
  • Яка станція стала піонером декомунізації?

Ця та інша інформація з історичними фактами та світлинами з минулого
доступна повній версії аудіо екскурсії
Також у повній версіїї Вам буде доступний розширений текст і додаткові фото

Анонс повного текста:

 Лінію метрополітену, яку кияни називають Синьою через колір на схемі, задумали ще в 1962 році. Київ тоді був набагато меншим, ніж тепер, і лінія мала з’єднати Київський автовокзал на Деміївській (колишній Московській) площі з площею Шевченка. Трасу запланували через вулицю Червоноармійську, далі через центр вирішили вивести на Поділ і повернути в сторону місцевості Куренівка, спочатку під подільськими вулицями, а далі вздовж вулиці Вишгородської до виїзду з міста в сторону Пущі-Водиці. Тому гілка отримала назву Куренівсько-Червоноармійської. Але до моменту початку будівництва метро в місті зводили величезний житловий масив Оболонь, якому підземний транспорт був потрібен як повітря. Тому замість Куренівки саме туди повернули нову гілку метро.

 Через це перша частина назва вулиці застаріла ще на етапі проектування. А коли вулиці Червоноармійській повернули історичну назву – Велика Васильківська, назва взагалі перетворилася в нісенітницю, що тільки заплутувала приїжджих.

 Будівництво          метрополітену          на          вулиці          Жданова          (Сагайдачного).          1974          рік

Будівництво метрополітену на вулиці Жданова (Сагайдачного). 1974 рік

 Лінію будували так званим відкритим способом. Для цього повністю розкопали всю теперішню вулицю Сагайдачного і древню площу, водночас, у котлован ледь не пішов Гостинний двір. Повністю вирубали всю зелень і знесли стару, ще дореволюційну забудову. Історичну трамвайну колію, що була прокладена від Європейської площі до Контрактової – першу не лише в Києві, але й у Російській імперії, тимчасово перенесли з вулиці Сагайдачного на вулицю Братську.

 Але немає нічого більш постійного, ніж тимчасове, тому рейки так і залишалися на «тимчасовій» трасі, аж до повного закриття там трамвайного руху вже у наш час. До речі, коли шукали підстави для закриття трамваю, хтось із чиновників віднайшов рішення про те, що лінія Братською вулицею була тимчасова й запропонував «геніальну» ідею, що це може слугувати основою для її ліквідації. Так історична перша трамвайна лінія безславно завершила своє існування, не без допомоги молодшого брата − метрополітену.

 Червона                    (Контрактова)          площа          до          будівництва                    метро.          Кінець          1960-х          років

Червона  (Контрактова) площа до будівництва  метро. Кінець 1960-х років

 Станцію метро «Контрактова площа» побудували в самому центрі історичного Подолу, під площею, відомою ще з часів Київської Русі,  яка увійшла в історію завдяки відомим Київським контрактам, де вони й проводилися.

 Щоправда, у радянський час, з 1919 до 1944 року, а пізніше в 1950-ті роки площа називалася Червоною, ймовірно через наслідування Москві. Тому і станція метро, відкрита в 1976 році, отримала назву «Станція метро «Червона площа». Але саме їй судилося стати першою ластівкою в історії київських метрополітенівських перейменувань –  у 1990 році площі повернули історичну назву і станцію також перейменували.

 Панно          геральдичної          тематики          в          підземному          залі          станції.          2010          рік  Панно          геральдичної          тематики          в          підземному          залі          станції.          2010          рік

Панно геральдичної тематики в підземному залі станції. 2010 рік

 Довгий час після закінчення будівництва майданчик над станцією залишався частково незавершеним, натомість проблему для мешканців прилеглих вулиць і туристів вирішили. Зручно сплановані виходи дозволяли дістатися до більшості знакових точок Подолу: житлових будинків, магазинів, базару, навчальних закладів, музеїв, церков. Та й архітектура самої станції виявилася вдалою. Підземний зал достатньо просторий і наповнений повітрям. Цього вдалося досягнути завдяки облицьованим мармуром незвичайно вузьким колонам, що розташовуються з інтервалом у 6 метрів. Стіни підземного вестибюля оформлені мармуровими плитами рожевого кольору і прикрашені композиціями з геральдичною тематикою. А у вестибюлі з боку вулиці Спаської встановили тематичне панно, присвячене Києво-Могилянській академії, до якої веде вихід.

...

Спробуйте наш додаток

Просто зараз. Натисніть на карту, Оберіть уподобану пам'ятку та послухайте про них.

Завантажити додаток можна в App Store та Google Play. Або користуйтеся без завантаження

Інші екскурсії Києвом
Курси стрільби Киів
Підземна екскурсія від вокзалу до Лук'янівки
Тир лазерний Київ
Підземна в’язниця НКВС
Аудіо екскурсія Поштова площа
Софія Київська
По вулиці Терещенківській
Києво-Печерська Лавра - частина 2
Метро Арсенальна - Батьківщина Мати
Мурали - верхнє місто
Києво-Печерська Лавра - частина 1
Від площі Льва Толстого по Великій Васильківській
Підземна річка Кадетський гай
Підземна річка Глибочиця
Підземні річки Клов і Хрещатик
Аскольдова дренажна система
Микільська дренажна система (Підземна набережна)
По вулиці Володимирській (Площа Льва Толстого - Софійська площа)
Від Майдану на Бессарабку через Липки
Від Хрещатика до Лаври по Грушевського
Майдан - Контрактова площа
П'ятиденна поїздка в Чорнобильську Зону відчуження з Києва
Групові поїздки до Чорнобильської Зони відчуження з Києва
Одноденна групова поїздка в Чорнобильську Зону
Індивідуальні одноденні поїздки в Чорнобильську Зону
Від Золотих воріт на Хрещатик
Урядовий квартал
Від Бессарабської площі на Андріївський узвіз
Від залізничного вокзалу на Андріївський узвіз
Оглядова - від Золотих воріт до Верховної ради
Оглядова - від Золотих воріт на Бессарабку
Оглядова - від центру на Андріївський узвіз
Оглядова - від центру на Поділ
Від залізничного вокзалу до Подолу на фунікулері
Від залізничного вокзалу до Софії Київської
Від залізничного вокзалу на Майдан
Від Хрещатика до Лаври через Липки
Від Хрещатика до Лаври через парки
Від Андріївського узвозу на Поділ
Від Майдану до Липок
Від Бессарабки до Маріїнського парку
Історія Контрактової площі
Показати всі екскурсії
Квартири подобово вибирайте тут

Індивідуальні ескурсії Києвом

Кращі екскурсоводи Києва проведуть для Вас індивідуальну екскурсію українською, російською, англійською, польською, французською та іншими мовами

Станція метро «Контрактова площа» – підземелля історичної місцевості

Поділ – географічний та історичний центр Києва. Це одна з найдавніших частин столиці, яка завжди приваблювала гостей міста. Центром Подолу є Контрактова площа, під якою розташована станція метро. І, як і більшість об'єктів української столиці, вона також має власну історію.

Синя лінія й метро Контрактова площа

Кияни знають про метрополітен столиці не так уже й багато, як може здатися на перший погляд. Звичайно, вони знають, як дістатися до тієї чи іншої станції, де перейти на іншу й вийти. Але мало хто зможе розповісти вам про розвиток підземного життя Києва. Хоча саме тут свого часу творилася історія.

Синя, або Куренівсько-Червоноармійська – це історична друга лінія, що була закладена в надрах київської землі. Будівництво було розпочато в 1970 році. Багатьох дивує, чому вона називається Куренівською, якщо не має ніякого відношення до цієї місцевості. Але все досить просто. Початково лінію планували прокласти через Куренівку, але у зв'язку зі швидким розвитком району Оболонь маршрут лінії було змінено.

17 грудня 1976 року на лінії була відкрита станція «Червона площа» на честь 70-річного ювілею Л. І. Брежнєва.  Сьогодні вона відома як метро Контрактова площа.

Важко знайти людину, яка хоча б раз приїжджала до столиці й не побувала на цій станції. Адже Поділ – важлива історична місцевість Києва, і багато хто бажає відвідати «серце» одного з найстаріших районів міста. Погодьтесь, що тут навіть від назв вулиць віє давниною: Хорива, Спаська, Борисоглібська та багато інших. Мало кому відомо, що саме будівництво станції метро «Контрактова площа» допомогло вкотре підтвердити багатовікову й насичену історію цієї місцевості. Адже під час будівельних робіт археологами було знайдено велику кількість артефактів: залишки давнього житла, торгівлі та інші цінні знахідки.

Не важко здогадатися, що названо станцію на честь площі. За всю історію свого існування площа неодноразово перейменовувалась: Контрактова, Червона, Олександрівська, а також Запорізька – у роки німецької окупації. Сьогоднішня назва, що є історичною, була присвоєна площі 19 жовтня 1990 року. У той же день була перейменована й станція.

Метро Контрактова площа сьогодні

Історія - невід'ємна частина сучасності. Тому, як кажуть: «Що маємо, те маємо». І сьогодні ми маємо станцію, пасажирський потік якої складає більше сорока тисяч чоловік на добу. Можете уявити собі таку кількість пасажирів?

Як і над будь-яким будівництвом, чи то магазин, палац чи навіть собор, над проектом станції метро «Контрактова площа» працювали архітектори. А саме Б. Приймак, І. Масленков і Ф. Заремба. Якщо вам випаде нагода опинитися в столиці й відвідати цю станцію, зверніть увагу на її художнє оформлення. Кожен побачить там елементи історичного минулого району. Особливу увагу привертає панно у вестибюлі. Не менш примітні й стіни, виконані з рожевого мармуру.

Тим, хто бажає потрапити на історичну площу столиці, досить приїхати на станцію метро «Контрактова площа» й піти до південного виходу, який виведе вас до історичного центру Подолу. Якщо, з якоїсь причини, ви не зорієнтуєтесь , то сміливо йдіть до ескалатора. Сходами обладнано північний вихід. Тепер ви точно не помилитесь.

Погодьтесь, що, знаючи трохи історії, можна знайти щось цікаве й пізнавальне в підземеллі київського метрополітену. А уявіть, скільки ще таємниць від нас приховано.

Аудіо екскурсія про метро «Контрактова площа»

Якщо Ви хочете прослухати екскурсію про це місце – це дуже легко зробити. Для цього Вам не потрібно шукати екскурсовода, та домовлятися з ним про час. Просто завантажте її на цій сторінці, та прослухайте у зручний для вас час. Рекомендуємо повну версію, у якій ми зібрали для Вас цікаві історичні факти.

Станція метро «Контрактова площа» – підземелля історичної місцевості