Укр  /  Рус

Мова:

Набережне шосе

Подільські ворота на набережній і опорна стіна Нової Печерської фортеці. 1892 рік

Набережне шосе розташоване уздовж Дніпра від Поштової площі до мосту Патона.

 

Вбрана у сірий граніт монументальна набережна, на Набережному шосе, органічно вмістилася у підніжжя мальовничих пагорбів правого берега Дніпра. Перше її облаштування припадає на 1848 рік, а саме будівництво було пов’язане із значними труднощами та витратами. Сьогодні це чудове місце для пішохідних і велосипедних прогулянок в теплу пору року. Пішохідна дорога вздовж річки простяглася по правому березі Дніпра, від Подолу до Наводницького парку на Печерську. Гуляючи цим маршрутом, можна побачити багато цікавих місць таких як пам'ятник Магдебурзькому праву, пам'ятник засновникам Києва та насолодитися чудовими видами на Києво-Печерську лавру, Дніпро та лівий берег.

Взнайте історію пам’ятки від заснування і до сьогодні у повній версії
14 грн
Чи хотіли б Ви дізнатися

А чи хотіли б ви дізнатися

  • Коли вздовж правого берега Дніпра з'явився проїжджий шлях?
  • Що таке опорна стіна Нової Печерської фортеці?
  • Крізь яку будівлю набережною проходив маршрут трамваю?
  • Який пам'ятник розташований у Наводницькому парку? 

Ця та інша інформація з історичними фактами та світлинами з минулого
доступна повній версії аудіо екскурсії
Також у повній версіїї Вам буде доступний розширений текст і додаткові фото

Анонс повного текста:

  Облаштування укріпленої Набережної вздовж правого берега Дніпра було викликане, в першу чергу, необхідністю інженерного захисту прибережної смуги. Якихось 150 років тому, вузькі доріжки біля річкової лінії, після дощів були майже непрохідними навіть для пішоходів. Вперше, проїжджу частину привели тут до відносного ладу в 1848-му – 49-му роках, коли створювали під'їзну колію для першого капітального мосту через Дніпро - Миколаївського ланцюгового. Він знаходився приблизно на місці сучасного мосту Метро.

 Будівництво було пов'язане з величезними труднощами і витратами. Дорогу перетинали численні джерела, що б'ють з придніпровських схилів. Тоді збудували близько 10 тимчасових містків і майже стільки ж водовідвідних труб. Покриття встелили щебенем. Восени 1853 року тут відкрили повноцінний рух. У 1912 році вздовж шосе проклали трамвайні рейки для гілки бензотрамваю, що курсував від Поштової площі через ланцюговий міст до Броварів. Через часті зсуви, весняні розливи Дніпра і розмиви дороги, внаслідок дощів, рух по набережній все одно зупинявся.

Набережне          шосе.          1930-ті          роки

Набережне шосе. 1930-ті роки

 Тільки в 1930-ті роки частину набережної від гавані в бік мосту, який тоді носив ім'я революціонерки Євгенії Бош, прибрали в граніт. Висота опорної стіни склала сім метрів. Набережну спланували у вигляді двох терас для прогулянок, пов'язаних між собою сходами. Ширина верхньої дорожньої лінії становила 43 метри. Там знаходилися: окремий насип для трамваю, автомобільний проїзд і навіть велосипедна доріжка. На нижній терасі біля води, під пам'ятником Магдебурзькому праву облаштували причал для прогулянкових суден. Також тут довгий час швартувалися невеликі катери, що перевозили киян на пляж Труханового острову. Ці катери кияни називали "лаптями". До речі, варто зауважити, що на правому березі Дніпра в Києві ніколи не було пляжів.

 Із запланованих трьох кілометрів дороги побудувати встигли менше половини, оскільки в 1941 році почалася війна. Навіть сьогодні, на балясинах огорожі набережної, можна побачити результати німецьких бомбардувань - дірки від осколків. Роботи з облаштування набережної продовжили і довели до кінця тільки в 1950-ті 80-ті роки. Уже в наш час, в 2011 році були розібрані трамвайні колії, які вели вздовж набережної і мосту Патона на лівий берег. Після цього місто втратило не тільки єдиний міський трамвайний комплекс, але і один із кращих рекреаційних маршрутів.

 Набережна цікава не тільки близькістю води. Вздовж неї було і є багато історичних об'єктів. Неподалік від Поштової площі, на схилі, видно пам'ятник у вигляді великої білої колони. Це пам'ятник Магдебурзькому праву, або Нижній пам'ятник Володимиру. За переказами, на цьому місці князь Володимир хрестив своїх 12 синів.

 Далі по дорозі, знаходиться Парковий міст через Дніпро. Його побудували незабаром після Другої світової війни, як дорогу на пляжі зони відпочинку - Труханового острову. Далі на відстані приблизно кілометра від мосту, знаходиться одноповерховий будиночок Спеціалізованого управління протизсувних підземних робіт. Ця організація необхідна Києву. Адже через унікальний горбистий рельєф, місто постійно страждає від регулярних сповзань ґрунту. Наступна будівля - зараз занедбана насосна станція Південно-Західної залізниці. А майже відразу за нею відкривається нижня опорна стіна Ново-Печерської фортеці. Це комплекс унікальних інженерних споруд середини ХІХ століття, який у другій половині минулого століття перетворився на частину улюбленого киянами Зеленого театру. Під стіною, прямо на набережній, до 1950-х років стояла могутня будівля Подільських воріт, так званий набережний верк. Колись, дуже давно, вона виконувала одночасно функцію форту, кріпосної насосної станції і в'їзду у фортецю. Цікавий той факт, що трамвайні колії були прокладені просто крізь нього і там до 1950-х років ходив трамвай. У другій половині 50-их верк підірвали для реконструкції набережної. Зберігся лише його підземний ярус.

Рух          трамвая          через          верк.          Початок          1950-х          років

Рух трамвая через верк. Початок 1950-х років

 Наступна архітектурна споруда Набережної - станція київського метрополітену "Дніпро", яка знаходиться біля Мосту метро. Поруч із ним розташовується невеликий рибальський ринок. За кілька метрів від станції, з боку води, стоїть пам'ятний хрест. Він позначає місце, звідки в травні 1861 року до Канева відправили труну з тілом Тараса Шевченка.

Набережне          шосе          і          Міст          метро.          1985          рік

Набережне шосе і Міст метро. 1985 рік

 Частина набережної між мостами Метро і Патона, цікава в першу чергу, видом на Києво-Печерську лавру. Знизу під горою, починаються сходи нижнього входу на її територію. Звідси можна піднятися по стежці до цілющого джерела на лаврських схилах.

 Праворуч, недалеко від мосту Патона, розкинувся невеликий Наводницький парк біля самої води. Його висадили після Другої світової війни і спочатку назвали на честь героя Громадянської війни Віталія Примакова. У 1970 ті - 80-ті роки тут був невеликий причал, звідки в сторону південного краю Гідропарку курсував катер. Саме тут знаходилося єдине місце на правому березі Дніпра, де відпочивальники могли серед каменів увійти у воду. Невелику кам'янисту косу причалу в 1950-і роки обмилували рибалки.

Молодий          парк          біля          мосту          Патона.          1956          рік

 До святкування 1500-річчя Києва в парку встановили найвідоміший пам'ятник засновникам Києва роботи скульптора Василя Бородая. Нині це улюблене місце молодят, які за традицією, по дорозі з РАГСу, випивають біля пам'ятника по келиху шампанського і розбивають об човен порожню пляшку.

...

Спробуйте наш додаток

Просто зараз. Натисніть на карту, Оберіть уподобану пам'ятку та послухайте про них.

Завантажити додаток можна в App Store та Google Play. Або користуйтеся без завантаження

Інші екскурсії Києвом
Аудіо екскурсія Поштова площа
Софія Київська
По вулиці Терещенківській
Києво-Печерська Лавра - частина 2
Метро Арсенальна - Батьківщина Мати
Мурали - верхнє місто
Києво-Печерська Лавра - частина 1
Від площі Льва Толстого по Великій Васильківській
Підземна річка Кадетський гай
Підземна річка Глибочиця
Підземні річки Клов і Хрещатик
Аскольдова дренажна система
Нікольська (Микільська) дренажна система
По вулиці Володимирській (Площа Льва Толстого - Софійська площа)
Від Майдану на Бессарабку через Липки
Від Хрещатика до Лаври по Грушевського
Майдан - Контрактова площа
П'ятиденна поїздка в Чорнобильську Зону відчуження з Києва
Групові поїздки до Чорнобильської Зони відчуження з Києва
Одноденна групова поїздка в Чорнобильську Зону
Індивідуальні одноденні поїздки в Чорнобильську Зону
Від Золотих воріт на Хрещатик
Урядовий квартал
Від Бессарабської площі на Андріївський узвіз
Від залізничного вокзалу на Андріївський узвіз
Оглядова - від Золотих воріт до Верховної ради
Оглядова - від Золотих воріт на Бессарабку
Оглядова - від центру на Андріївський узвіз
Оглядова - від центру на Поділ
Від залізничного вокзалу до Подолу на фунікулері
Від залізничного вокзалу до Софії Київської
Від залізничного вокзалу на Майдан
Від Хрещатика до Лаври через Липки
Від Хрещатика до Лаври через парки
Від Андріївського узвозу на Поділ
Від Майдану до Липок
Від Бессарабки до Маріїнського парку
Історія Контрактової площі
Показати всі екскурсії
Квартири подобово вибирайте тут

Індивідуальні ескурсії Києвом

Кращі екскурсоводи Києва проведуть для Вас індивідуальну екскурсію українською, російською, англійською, польською, французською та іншими мовами

Набережне шосе: приємна довга прогулянка

Дорога в Києві, що веде з Поштової площі до станції м. Видубичі, називається Набережним шосе. Якщо часу у вас небагато, то відвідати значущі об'єкти, які розташовуються вздовж неї, не вдасться навіть за цілий день. Їх от скільки:

  • річковий вокзал на Поштовій площі;
  • арка Дружби народів;
  • музей води;
  • парковий міст;
  • стадіон «Динамо»;
  • Аскольдова могила;
  • Києво-Печерська лавра;
  • Співоче поле;
  • пам'ятник засновникам Києва;
  • статуя «Батьківщина-мати»;
  • Вічний вогонь;
  • меморіальний комплекс часів Другої світової війни;
  • Ботанічний сад;
  • Видубицький монастир.

Все ще сидите й читаєте цей текст? А, здається, краще було б пакувати валізу й вирушати знайомитися з цим чудовим місцем якнайскоріше.

Прогулянка по Києву не може бути сумною

Не всі позначені місця розташовані на набережній Дніпра. Більшість перерахованих пам'яток знаходиться у Верхньому місті. До них можна дістатися з центру – Майдану Незалежності, Хрещатика, Арсенальної площі. Прогулюючись розміреним кроком, можна обійти половину з перерахованих об'єктів. Якщо встигнете відвідати музей води в Маріїнському парку, побувати під аркою Дружби народів, біля стадіону «Динамо» на 17 000 глядачів, то є можливість спуститися до Набережного шосе по гарних сходах і продовжити свою подорож уздовж Дніпра. Щоби сповна насолодитися своїм перебуванням у столиці й познайомитися з нею якнайближче, неодмінно скористайтеся аудіогідом – нашим новим продуктом, доступним для завантаження на цій же сторінці. Абсолютно безкоштовно ви можете стати власником короткої версії екскурсії, що дозволить вам з користю та цікавістю прогулятися по місту. Повна ж версія має детальнішу інформацію, підкріплену історичними фактами та фото.

З Поштової площі курсує транспорт у напрямку Співочого поля, а там поряд багато цікавих для відвідання місць. Якщо описати Співоче поле коротко, це ландшафтний парк, де проводиться безліч фестивалів, виставок, концертів і шоу. Територія дозволяє вміщувати десятки тисяч відвідувачів, при цьому нікому не тісно, та й оглядовий майданчик легко окинути оком. Якщо потрапити на одне з таких свят, з'явиться бажання моніторити наступні події, які проводитимуться у рамках деяких приурочених дат. Напевно, все найкраще сучасна молодь (учні, студенти, молоді сім'ї) може побачити саме на Співочому полі. Щоб дізнатися більше про це місце, не потрібно домовлятися з екскурсоводами чи долучатися до якоїсь групи, яка ходить за гідом. У вашому мобільному пристрої буде все, що потрібно для неспішної чудової прогулянки, яку ви запам'ятаєте надовго.

Набережне шосе не перестає дивувати

Судячи з недавніх подій, потрібно поспішити побачити пам'ятник засновникам Києва, тому що він розколовся на дві частини. Зараз уже стоїть відремонтований варіант, та чи надовго. Спустившись від меморіального комплексу, ви побачите пам'ятку на честь трьох братів – Кия, Щека й Хорива – та їхньої сестри Либідь. Існує до цих пір традиція в день одруження відвідувати гарні пам'ятки міста. Біля пам'ятника засновникам Києва збирається ціла черга з молодят у неробочі дні для того, щоб, відповідно до традиції, закинути букет квітів у човен - невід'ємної складової композиції пам'ятника. Враховуючи, що весілля часто бувають у вихідні дні, у човні збирається велика кількість квіткових букетів. Іноді деякі навіть випадають за точного потрапляння в ціль.

А щоб точно приїхати до столиці неспроста, варто зробити майже неможливе: піднятися на самий верх статуї «Батьківщина-мати». Незважаючи на висоту, всередині величезної скульптури функціонують два ліфти, відкриті монтажні майданчики для любителів дивитися на місто зверху, та й взагалі тих, хто не уявляє життя без екстриму. Повідомляємо, що слово «екстрим» має на увазі зручне взуття та вільний одяг. Оскільки весь шлях буде в супроводі екскурсовода, він вас може й не допустити до підйому, якщо знехтувати правилами безпеки. Наприклад, жіноче взуття на підборах одразу буде під знаком «стоп». У такому прекрасному вигляді їм можна буде піднятися лише до відмітки 36 метрів, вона відповідає нижньому монтажному майданчику. Краєвид, звичайно, теж гарний, але не як на висоті 62 метри. А подолати шлях до нього варто. Це місце буде знаходитися в щиті. Правила безпеки були дотримані при монтажу спеціальної решітки, щоб попередити наступні нещасні випадки. Пояснимо, хто не знає: був інцидент з падінням одного туриста, тому доступ на оглядовий майданчик був закритий на сім років і відкритий знову в 2010 році. Будьте уважні й ви до самого себе. Всередині, до речі, при підйомі є відрізки, які долаються малими групами.

Важливо:

  • Якщо ви хоч трохи вживали алкоголь, відмовтесь у цей день від підйому на значну висоту.
  • Якщо у вас є якісь проблеми з серцево-судинною системою, вам не можна підійматися на високий оглядовий майданчик.
  • Якщо ви часто відчуваєте дискомфорт, пов'язаний з дихальною системою, ваш організм не готовий до екстрим-маршруту на 62 метри.

Трохи далі від музею Другої світової війни, де розташований описаний вище монумент, розташований ботанічний сад ім. М. М. Гришка. Щороку тут людно в період цвітіння магнолій – квітні й травні, бузку – травні, троянд – з червня по жовтень. У саду зібрано багато різновидів тропічних рослин, деякі з них навіть зникли з природного середовища.

На ботанічному саду закінчується Набережне шосе, і це прекрасне завершення туристичного маршруту. Перебування в ботанічному саду – однозначно приємний вихід фізичної втоми, ви опинитесь у миротворчій атмосфері серед природи. Запрошуємо до найкращих місць Києва. Повірте, це місто, як ніяке інше, вміє закохувати в себе з перших секунд.

Набережне шосе: приємна довга прогулянка