Укр  /  Рус

Мова:

Станція метро «Політехнічний інститут»

Станція «Політехнічний інститут». Листівка 1969 року

Станція метро "Політехнічний інститут" розташована на Святошинсько-Броварській лінії метрополітену (червоній) між станціями "Вокзальна" та "Шулявська".

 

Станція "Політехнічний інститут" була відкрита 5 листопада 1963 року. Її проектування і будівництво відбувалося в режимі максимальної економії коштів під гаслом "боротьби з надмірностями в архітектурі". Попри це, станція має деякі цікаві елементи мистецького оздоблення. Вона обслуговує значну кількість пасажирів, здебільшого молодих, оскільки є своєрідною брамою до розташованого у старому парку величезного освітянського містечка — Національного технічного університету України "Київського політехнічного інституту імені Ігоря Сікорського". Допитливим туристам буде цікаво відвідати відомчий Музей метро, що розташований у шестиповерховій адміністративній будівлі Київського метрополітену безпосередньо над станцією.

Чи хотіли б Ви дізнатися

А чи бажаєте ви дізнатися

  • Які новації застосовані при будівництві станції?
  • Що символізує барельєф у торці центрального залу?
  • Яким чином можна потрапити до відомчого Музею метрополітену?

Ця та інша інформація з історичними фактами та світлинами з минулого
доступна повній версії аудіо екскурсії
Також у повній версіїї Вам буде доступний розширений текст і додаткові фото

Анонс повного текста:

 "Політехнічний інститут" — перша станція так званої другої черги, будівництво якої стартувало одразу після початку роботи київського метрополітену. Треба зазначити, що відкрита у 1960 році перша черга метро, яка зв'язала станції "Дніпро" і "Вокзальна", виявилася збитковою і потребувала значних дотацій. Так вийшло через те, що усталені пасажиропотоки не відповідали її трасі. Тож будівництво другої черги з охопленням великої кількості студентів КПІ та численних мешканців Шулявки було виправданим і необхідним. Урочисте відкриття нової станції відбулося 5 листопада 1963 року, тобто рівно через три роки після появи метрополітену у Києві. Цікаво, що в тунелі біля самої станції "Політехнічний інститут" метробудівники лишили на стіні автограф — напис із датою та своїми ініціалами.

 Перший          секретар          ЦК          КПУ          Петро          Шелест          відкриває          нову          чергу          Київського          метрополітену.          5          листопада          1963          року

Перший секретар ЦК КПУ Петро Шелест відкриває нову чергу Київського метрополітену. 5 листопада 1963 року

 Подейкують, що для продовження будівництва за станцією "Вокзальна" через недостатнє фінансування були використані деталі, які лишилися після провалу грандіозного секретного київського будівництва —залізниці для військових потреб під руслом Дніпра. Воно було зупинено Другою світовою війною і після закінчення воєнних дій вже не відновлювалось. Проте буцімто деякі конструктивні елементи з нездійсненого будівництва вдалося використати при спорудженні другої черги метро.

 Станція "Політехнічний інститут" — пілонна, трисклепінна з острівним типом платформи, стандартною довжиною у 100 метрів і дещо звуженою шириною — трошки більше 15 метрів. Автори конструкції — архітектори Григорій Головко, Євген Іванов, Михайло Сиркін та інші, художнє оздоблення виконав відомий скульптор Василь Бородай. При будівництві станції використані деякі новітні на той час технології: вперше в практиці радянських метробудівників станція була змонтована цілком зі збірного залізобетону. Такий метод дав змогу прискорити роботи й зекономити кошти. Чавунні тюбінги, що були значно дорожчі, а крім того, піддавалися корозії, замінили на більш сучасні залізобетонні. Саме з них й монтували нові тунелі, а також склепіння станції "Політехнічний інститут".

 Будівництво          станції          Політехнічний          інститут          з          використанням          нових          технологій.          Травень          1962          року

Будівництво станції "Політехнічний інститут" з використанням нових технологій. Травень 1962 року

 Зрозуміло, що свою назву нова станція отримала через близькість Київського політехнічного інститут (нині Національний технічний університет "КПІ імені Ігоря Сікорського"). Таке сусідство знайшло підтвердження й у оформленні станції. Щоб підкреслити внесок радянської молоді у розвиток науки і техніки, у торці станції вмістили панно з металу й кераміки "Завоювання космосу радянською наукою". На ньому зображена молода вродлива жінка, що символізую Науку і ніби відправляє зі своєї долоні супутник у космос.

 Панно          Завоювання          космосу          радянською          наукою

Панно "Завоювання космосу радянською наукою"

 Стіни залів опоряджено світло-рожевим мармуром, пілони прикрашено витонченими решітками, ажурний карниз із внутрішнім освітленням виконано з оргскла. Проте, варто відзначити й очевидні "сліди" економії, помітні у порівнянні зі станціями, відкритими у 1960 році. На станціях другої черги багато де використовували більш дешеві матеріали. На "Політехнічного інституту" це, в першу чергу, помітно в обличкуванні залів із посадочними платформами — тут стіни вкриті звичайною плиткою.

 Єдиний вихід зі станції, до якого веде тристрічковий одномаршевий ескалатор, вбудовано у шестиповерховий адміністративний будинок, що належить Управлінню Київського метрополітену. Серед чисельних робочих кабінетів є одна цікавинка, яка напевно привабить допитливого туриста. Це Музей Київського метрополітену, де зібрані чисельні експонати з історії метро; макети, схеми, нагороди, колекції жетонів. Відвідати музей може кожний охочий, але для цього потрібно попередньо записатися. Вхід й екскурсійне обслуговування безкоштовне, одначе треба строго виконувати всі вимоги дирекції метрополітену й керівництва музею стосовно поведінки в експозиції.

 Вид          адміністративного          будинку          метрополітену          з          боку          Брест-Литовського          шосе          (нині          проспект          Перемоги).          1964          рік

Вид адміністративного будинку метрополітену з боку Брест-Литовського шосе (нині проспект Перемоги). 1964 рік

 Цікаво, що поблизу сучасної адміністративної будівлі колись знаходилася церква св. Марії Магдалини, яка мала й власний цвинтар. Храм було сплюндровано й розібрано у 1930-ті роки, а поруч збудовано школу (нині фізико-математичний ліцей № 142), до фундаменту якої покладено цеглу зруйнованої сакральної споруди.

 Руйнування          церкви          св.          Марії          Магдалини          і          будівництво          школи          поруч          із          майбутньою          станцією.          1930-і          роки

Руйнування церкви св. Марії Магдалини і будівництво школи поруч із майбутньою станцією. 1930-ті роки

 Біля станції "Політехнічний інститут" розташовані об'єкти, які можуть становити інтерес для туристів. Звідси зручно діставатися до Київського зоопарку, швидкісного трамвая, й, звісно, до Київського політехнічного інституту, найстаріші корпуси якого були закладені ще наприкінці ХІХ століття. Тут можна насолодитися прогулянкою парком, відпочити на зручних лавочках, подивитися натурні експонати посеред інститутського містечка.

...

Спробуйте наш додаток

Просто зараз. Натисніть на карту, Оберіть уподобану пам'ятку та послухайте про них.

Завантажити додаток можна в App Store та Google Play. Або користуйтеся без завантаження

Інші екскурсії Києвом
Курси стрільби Киів
Підземна екскурсія від вокзалу до Лук'янівки
Тир лазерний Київ
Підземна в’язниця НКВС
Аудіо екскурсія Поштова площа
Софія Київська
По вулиці Терещенківській
Києво-Печерська Лавра - частина 2
Метро Арсенальна - Батьківщина Мати
Мурали - верхнє місто
Києво-Печерська Лавра - частина 1
Від площі Льва Толстого по Великій Васильківській
Підземна річка Кадетський гай
Підземна річка Глибочиця
Підземні річки Клов і Хрещатик
Аскольдова дренажна система
Микільська дренажна система (Підземна набережна)
По вулиці Володимирській (Площа Льва Толстого - Софійська площа)
Від Майдану на Бессарабку через Липки
Від Хрещатика до Лаври по Грушевського
Майдан - Контрактова площа
П'ятиденна поїздка в Чорнобильську Зону відчуження з Києва
Групові поїздки до Чорнобильської Зони відчуження з Києва
Одноденна групова поїздка в Чорнобильську Зону
Індивідуальні одноденні поїздки в Чорнобильську Зону
Від Золотих воріт на Хрещатик
Урядовий квартал
Від Бессарабської площі на Андріївський узвіз
Від залізничного вокзалу на Андріївський узвіз
Оглядова - від Золотих воріт до Верховної ради
Оглядова - від Золотих воріт на Бессарабку
Оглядова - від центру на Андріївський узвіз
Оглядова - від центру на Поділ
Від залізничного вокзалу до Подолу на фунікулері
Від залізничного вокзалу до Софії Київської
Від залізничного вокзалу на Майдан
Від Хрещатика до Лаври через Липки
Від Хрещатика до Лаври через парки
Від Андріївського узвозу на Поділ
Від Майдану до Липок
Від Бессарабки до Маріїнського парку
Історія Контрактової площі
Показати всі екскурсії
Квартири подобово вибирайте тут

Індивідуальні ескурсії Києвом

Кращі екскурсоводи Києва проведуть для Вас індивідуальну екскурсію українською, російською, англійською, польською, французською та іншими мовами