"Вокзальна" входить до першої п'ятірки станцій, що були відкриті у Київському метрополітені, сьогодні вона має один з найбільших пасажиропотоків. Причина цього зрозуміла навіть із самої назви — станцію збудовано на площі поруч з центральним залізничним вокзалом міста, через який кожен день пересуваються сотні тисяч людей. До речі, розташований поруч ресторан фаст-фуду відомої марки є третім за кількістю відвідувачів у світі. Нині через величезне навантаження, на яке не розраховували проектанти наприкінці 1950-х років, працівникам метрополітену час від часу доводиться обмежувати доступ пасажирів до станції.
Наземній вестибюль станції перед відкриттям. Жовтень 1960 року
Багато хто відмітив, що станція метро "Вокзальна" близька до архітектурного оформлення московської "Київської-кільцевої", що була відкрита у 1953 році. Пояснення цьому просте: у проектуванні і будівництві цих об'єктів брали участь саме київські архітектори, а ініціатором будівництва в обох випадках виступав тодішній Перший секретар ЦК КПРС Микита Хрущов. Оформлення обох станцій присвячено різноманітним сюжетам з історії України, адже у 1954 рік вся країна відзначала 300-річчя так званого возз'єднання українського і російського народів. Низка урочистих заходів проходила під гаслами непорушності цієї дружби, тому ще заздалегідь у Москві підготувалися до святкування — так і з'явилася станція "Київська".
Диск із сюжетом "Переяслівська Рада"
Конструкція "Вокзальної" стандартна для більшості споруд радянської підземки тих часів — пілонна трисклепінна, острівного типу. Станція символізує ворота міста, тому при її оформленні приділили велику увагу ідеологічному забарвленню. На пілонах центрального залу закріплені виливані диски двохметрового діаметру, виконані з алюмінію і анодовані під золото. На цих медальйонах зображені вісім різноманітних сюжетних сцен з історії України — від "Древнеруських витязів" до "Возз'єднання українських земель, 1939 рік" і далі.
Подейкують, ніби в одному з сюжетів можна знайти й самого ініціатора будівництва — Микиту Хрущова. Так це чи ні сказати важко, але фактом залишається те, що якби не цей державний діяч, перші станції київського метро могли б вийти набагато розкішнішими. У 1955 році він розпочав невпинну боротьбу з "архітектурними надмірностями" в архітектурі. І тоді частина помпезних проектів станцій із пишним декором були "зарізані" владою. Так, первісний проект "Вокзальної" 1958 року передбачав наявність кольорових мозаїк, що мали бути зроблені вручну. Заради економії від цієї ідеї відмовилися.
Центральна зала із гербом УРСР у торці. 6 жовтня 1960 року
Головним елементом оформлення станції, що кидався в очі в першу чергу, слугував величезний герб Української РСР, встановлений на решітку в торці центрального залу. На початку 1990-х років під час першої хвилі декомунізації його демонтували. Зали та каси від початку існування прикрашені монументальними металевим світильниками. Підлогу станції оздобили сірим гранітом, пілони та стіни виконали з білого мармуру, який частково замінили на граніт під час реконструкції наприкінці 1970-х років. Проте на колійних стінах заради економії використали звичайний кахель.
Колійна стіна із назвою станції. 2003 рік
Зараз "Вокзальна" входить до переліку пам'яток архітектури місцевого значення. Авторами станції були архітектори Валентин Єжов, Євген Катонін, Вадим Скугарєв, Ірфан Шемсединов, Анатолій Добровольський, Ігор Масленков та художник Олександр Мизін. Наземний вестибюль розміщений впритул до приміського вокзалу й фактично складає з ним єдиний архітектурний комплекс. Відступ від центрального залізничного вокзалу становить близько 70 метрів. Враховуючи велике пасажирське навантаження, свого часу планували будівництво другого виходу, яке допоки це не відбулося й сьогодні лишається актуальним, як ніколи раніше.
Проект комплексу наземного вестибюлю станції і приміського вокзалу
В першу чергу "Вокзальна" надає чисельним пасажирам доступ до залізниці, але скористатися станцією можна також, щоб дістатися площі Перемоги, де розташовані Київський цирк і великий універмаг "Україна". Також біля "Вокзальної" знаходиться автобусна станція, звідси транспорт курсує майже до всіх обласних центрів країни. В подальшому, при перспективному розширені Київського метрополітену, на станції "Вокзальна" передбачено обладнання пересадочного вузлу на четверту гілку, яка наразі перебуває в стадії будівництва.