Укр  /  Рус

Мова:

Станція метро «Вокзальна»

Наземний вестибюль станції. 1960-ті роки

Станція метро "Вокзальна" розташована на Святошинсько-Броварській лінії метрополітену (червоній) між станціями "Політехнічний інститут" та "Університет". 

 

Станція метро "Вокзальна" — одна з найвелелюдніших у Київському метрополітені. Це пояснюється близькістю залізничного вокзалу, який кожен день приймає та відправляє зі столиці України сотні тисяч пасажирів. Станція метро "Вокзальна" була спроектована у 1958 році та відкрита у 1960 році у числі перших п'яти київських станцій. Середній зал підземного вестибюлю прикрашений великими металевими дисками, на яких відтворені різноманітні сюжети з історії України.

Ініціатором будівництва був радянський державний діяч Микита Хрущов. І якби не його боротьба із «архітектурними надмірностями», то, згідно із запропонованими до розгляду проектами, перші станції київського метрополітену могли би бути значно розкішнішими. Поруч із метро Вокзальною розташована автобусна станція, з якої можна дістатися до будь якого районного центру країни.

Чи хотіли б Ви дізнатися

А чи бажаєте ви дізнатися

  • Чому "Вокзальна" дещо нагадує " Київську-кільцеву" у Москві?
  • Який елемент оформлення демонтували на початку 1990-х років?
  • Частину якого архітектурного комплексу становить будівля станції?

Ця та інша інформація з історичними фактами та світлинами з минулого
доступна повній версії аудіо екскурсії
Також у повній версіїї Вам буде доступний розширений текст і додаткові фото

Анонс повного текста:

 "Вокзальна" входить до першої п'ятірки станцій, що були відкриті у Київському метрополітені, сьогодні вона має один з найбільших пасажиропотоків. Причина цього зрозуміла навіть із самої назви — станцію збудовано на площі поруч з центральним залізничним вокзалом міста, через який кожен день пересуваються сотні тисяч людей. До речі, розташований поруч ресторан фаст-фуду відомої марки є третім за кількістю відвідувачів у світі. Нині через величезне навантаження, на яке не розраховували проектанти наприкінці 1950-х років, працівникам метрополітену час від часу доводиться обмежувати доступ пасажирів до станції.

 Наземній          вестибюль          станції          перед          відкриттям.          Жовтень          1960          року

Наземній вестибюль станції перед відкриттям. Жовтень 1960 року

 Багато хто відмітив, що станція метро "Вокзальна" близька до архітектурного оформлення московської "Київської-кільцевої", що була відкрита у 1953 році. Пояснення цьому просте: у проектуванні і будівництві цих об'єктів брали участь саме київські архітектори, а ініціатором будівництва в обох випадках виступав тодішній Перший секретар ЦК КПРС Микита Хрущов. Оформлення обох станцій присвячено різноманітним сюжетам з історії України, адже у 1954 рік вся країна відзначала 300-річчя так званого возз'єднання українського і російського народів. Низка урочистих заходів проходила під гаслами непорушності цієї дружби, тому ще заздалегідь у Москві підготувалися до святкування — так і з'явилася станція "Київська".

 Диск          із          сюжетом          Переяслівська          Рада

Диск із сюжетом "Переяслівська Рада"

 Конструкція "Вокзальної" стандартна для більшості споруд радянської підземки тих часів — пілонна трисклепінна, острівного типу. Станція символізує ворота міста, тому при її оформленні приділили велику увагу ідеологічному забарвленню. На пілонах центрального залу закріплені виливані диски двохметрового діаметру, виконані з алюмінію і анодовані під золото. На цих медальйонах зображені вісім різноманітних сюжетних сцен з історії України — від "Древнеруських витязів" до "Возз'єднання українських земель, 1939 рік" і далі.

 Подейкують, ніби в одному з сюжетів можна знайти й самого ініціатора будівництва — Микиту Хрущова. Так це чи ні сказати важко, але фактом залишається те, що якби не цей державний діяч, перші станції київського метро могли б вийти набагато розкішнішими. У 1955 році він розпочав невпинну боротьбу з "архітектурними надмірностями" в архітектурі. І тоді частина помпезних проектів станцій із пишним декором були "зарізані" владою. Так, первісний проект "Вокзальної" 1958 року передбачав наявність кольорових мозаїк, що мали бути зроблені вручну. Заради економії від цієї ідеї відмовилися.

 Центральна          зала          із          гербом          УРСР          у          торці.          6          жовтня          1960          року

Центральна зала із гербом УРСР у торці. 6 жовтня 1960 року

 Головним елементом оформлення станції, що кидався в очі в першу чергу, слугував величезний герб Української РСР, встановлений на решітку в торці центрального залу. На початку 1990-х років під час першої хвилі декомунізації його демонтували. Зали та каси від початку існування прикрашені монументальними металевим світильниками. Підлогу станції оздобили сірим гранітом, пілони та стіни виконали з білого мармуру, який частково замінили на граніт під час реконструкції наприкінці 1970-х років. Проте на колійних стінах заради економії використали звичайний кахель.

 Колійна          стіна          із          назвою          станції.          2003          рік

Колійна стіна із назвою станції. 2003 рік

 Зараз "Вокзальна" входить до переліку пам'яток архітектури місцевого значення. Авторами станції були архітектори Валентин Єжов, Євген Катонін, Вадим Скугарєв, Ірфан Шемсединов, Анатолій Добровольський, Ігор Масленков та художник Олександр Мизін. Наземний вестибюль розміщений впритул до приміського вокзалу й фактично складає з ним єдиний архітектурний комплекс. Відступ від центрального залізничного вокзалу становить близько 70 метрів. Враховуючи велике пасажирське навантаження, свого часу планували будівництво другого виходу, яке допоки це не відбулося й сьогодні лишається актуальним, як ніколи раніше.

 Проект          комплексу          наземного          вестибюлю          станції          і          приміського          вокзалуПроект комплексу наземного вестибюлю станції і приміського вокзалу

 В першу чергу "Вокзальна" надає чисельним пасажирам доступ до залізниці, але скористатися станцією можна також, щоб дістатися площі Перемоги, де розташовані Київський цирк і великий універмаг "Україна". Також біля "Вокзальної" знаходиться автобусна станція, звідси транспорт курсує майже до всіх обласних центрів країни. В подальшому, при перспективному розширені Київського метрополітену, на станції "Вокзальна" передбачено обладнання пересадочного вузлу на четверту гілку, яка наразі перебуває в стадії будівництва.

...

Спробуйте наш додаток

Просто зараз. Натисніть на карту, Оберіть уподобану пам'ятку та послухайте про них.

Завантажити додаток можна в App Store та Google Play. Або користуйтеся без завантаження

Інші екскурсії Києвом
Софія Київська
По вулиці Терещенківській
Києво-Печерська Лавра - частина 2
Метро Арсенальна - Батьківщина Мати
Мурали - верхнє місто
Києво-Печерська Лавра - частина 1
Від площі Льва Толстого по Великій Васильківській
Підземна річка Кадетський гай
Підземна річка Глибочиця
Підземні річки Клов і Хрещатик
Аскольдова дренажна система
Нікольська (Микільська) дренажна система
По вулиці Володимирській (Площа Льва Толстого - Софійська площа)
Від Майдану на Бессарабку через Липки
Від Хрещатика до Лаври по Грушевського
Майдан - Контрактова площа
П'ятиденна поїздка в Чорнобильську Зону відчуження з Києва
Групові поїздки до Чорнобильської Зони відчуження з Києва
Одноденна групова поїздка в Чорнобильську Зону
Індивідуальні одноденні поїздки в Чорнобильську Зону
Від Золотих воріт на Хрещатик
Урядовий квартал
Від Бессарабської площі на Андріївський узвіз
Від залізничного вокзалу на Андріївський узвіз
Оглядова - від Золотих воріт до Верховної ради
Оглядова - від Золотих воріт на Бессарабку
Оглядова - від центру на Андріївський узвіз
Оглядова - від центру на Поділ
Від залізничного вокзалу до Подолу на фунікулері
Від залізничного вокзалу до Софії Київської
Від залізничного вокзалу на Майдан
Від Хрещатика до Лаври через Липки
Від Хрещатика до Лаври через парки
Від Андріївського узвозу на Поділ
Від Майдану до Липок
Від Бессарабки до Маріїнського парку
Історія Контрактової площі
Показати всі екскурсії
Квартири подобово вибирайте тут

Індивідуальні ескурсії Києвом

Кращі екскурсоводи Києва проведуть для Вас індивідуальну екскурсію українською, російською, англійською, польською, французською та іншими мовами