Укр  /  Рус

Мова:

Річковий вокзал

Будівництво Київського річкового вокзалу. 1960 рік

Річковий вокзал розташований за адресою Поштова площа, 3.

 

Київський річковий вокзал ще в недалекому минулому був водними воротами міста. Красива будівля, що нагадує своїми формами пасажирський лайнер, є справжньою окрасою Поштової площі. Його будівництво було закінчене лише в 1961 році, хоча становлення і розвиток дніпровського пароплавства має дуже довгу та цікаву історію, що сягає корінням в глибину століть. Воно починалося з убогих рибальських суденець, купецьких караванів з далеких країн та козацьких чайок, а у другій половині ХХ століття набуло розвитку у вигляді величезних круїзних кораблів, що курсували до Чорного моря. На жаль, сьогодні вікна річкового вокзалу забиті. Але кияни вірять, що одного разу його двері знову відчиняться, повноцінний водний рух Дніпром відновиться, і знову можна буде за пару годин з вітерцем, що струменить в обличчя, домчати до Канева на швидкісному катері.

Взнайте історію пам’ятки від заснування і до сьогодні у повній версії
14 грн
Чи хотіли б Ви дізнатися

А чи хотіли б ви дізнатися

  • Що таке бечівник?
  • Як називався перший київський річковий вокзал?
  • Якими маркетинговими прийомами користувалися власники суден у боротьбі за клієнта?
  • Чому з проекту сучасної будівлі прибрали декор?

Ця та інша інформація з історичними фактами та світлинами з минулого
доступна повній версії аудіо екскурсії
Також у повній версіїї Вам буде доступний розширений текст і додаткові фото

Анонс повного текста:

 Київ розташовується на берегах Дніпра —  широкої та потужної водної артерії. Дослідники вважають, що саме сусідство з річкою зумовило виникнення і подальший розквіт майбутньої столиці України. Дніпро був важливою складовою великого торгового шляху "із варяг у греки", на якому Київ був одним з ключових пунктів. З давніх часів у нижній частині міста облаштовували причали для кораблів. Ще в літописні часи на Подолі згадується так звана Притика —  пристань, де зупинялися судна.

 Приблизно з середини ХІХ століття Дніпром почали здійснювати регулярні перевезення пасажирів. Трохи пізніше з’явилися перші пристані для пасажирських суден з дерев’яними вокзалами. У 1899 році закінчили роботи по створенню київської гавані, названої на честь імператора Миколая. Але тільки в 1930-і роки збудували капітальну будівлю вокзалу. На початку 1960-х років його змінила будівля, яка і сьогодні прикрашає Поштову площу.

 Згідно з поправками до Статуту шляхів сполучення, прийнятим у 1857 році, уздовж всіх судноплавних річок імперії належало створити прибережну смугу відчуження, так званий бечівник, завширшки 21 метр. Назва походить від бичови —  мотузок, за допомогою яких наймані бурлаки або робочі коні тягли кораблі, як правило, проти течії. В тодішньому Києві неабияка частина бечівника припадала на низинну територію Подолу. Тривалий час ця смуга використовувалася тільки для розвантаження торговельних суден, швартування невеликих вітрильників та човнів, що належали, в основному, киянам. Незабаром на Подолі з’явився і перший буксирувальний пароплав, який був приватним. А з початку 1860-х років широкого поширення набули пароплавні перевезення пасажирів від Подолу до Труханового острова та назад.

 Набережна          біля          Поштової          площі.          1900-і          роки

Набережна біля Поштової площі. 1900-ті роки

 Незабаром пароплавів на річці стало так багато, що між їхніми власниками розгорілася справжня конкуренція. За розповідями сучасників, в запалі суперництва підприємці постійно знижували ціни на квитки, доходячи часом до абсурду. Одна з дніпровських пароплавних контор в боротьбі за клієнтів в якості бонусу видавала кожному пасажиру своїх рейсів по булці. Фарватер річки був просто переповнений суднами різного розміру. Стало зрозуміло, що для прийому і посадки пасажирів просто необхідно створити річковий вокзал. Оскільки ще діяло правило, що забороняє забудовувати смугу бечівник, архітектори спільно з власниками суден хитрували та проектували плавучі дебаркадери. Поступово Подільська набережна набувала все більш цивілізованого європейського вигляду. Уздовж неї проклали вулицю, а з 1912 року від Поштової площі до Броварів поїхав мототрамвай. Таким чином для складів на набережній, місця залишалося все менше.

 Серйозні зміни в річковому пароплавстві почалися після 1919 року. Тоді радянська влада в примусовому порядку націоналізувала майно всіх перевізників, разом покінчивши з конкуренцією. Проте через затяжну фінансову кризу, перший капітальний вокзал на Поштовій площі змогли побудувати тільки в 1930-і роки. Називався він Приплавом і був розрахований на цілодобове обслуговування 25 тисяч пасажирів. А влаштований був так, що, пройшовши крізь будівлю, людина потрапляла ... на дебаркадер, і лише потім з його платформи безпосередньо на судно.

 Приплав.          1936          рік

"Приплав". 1936 рік

 Незабаром, після переведення столиці УРСР до Києва, уряд прийняв рішення поновити водні ворота міста. Був оголошений конкурс на кращу будівлю вокзалу, в якому взяли участь шість видатних московських та київських зодчих. Однак всі плани будівництва нового будинку зірвала Друга світова війна. В ході бойових дій старий річковий вокзал був серйозно пошкоджений, після війни його відновили та ввели в дію в 1950-і роки. А в середині того ж десятиліття оголосили новий конкурс. Саме в цей період в країні почалася боротьба з архітектурними надмірностями, тому кількість декору в екстер’єрі та інтер’єрах звели до мінімуму. Але все одно річковий вокзал, будівництво якого закінчили в 1961 році, вийшов дуже пишним і красивим.

 Проект будівлі розробляв великий авторський колектив відомих київських архітекторів. Зовні річковий вокзал нагадує величезний корабель, прикрашений башточкою з щоглою нагорі. Башточка схожа на капітанський місток. Ця, на перший погляд, прикраса виконувала важливу функцію —  щогла була радіовежею, яка забезпечувала зв’язок на фарватері річки. Інтер’єр вокзалу прикрасили твори монументально-декоративного мистецтва історичної тематики. Крім того, в будівлі працював хороший ресторан, який був відкритий і взимку, коли закінчувалася навігація і теплоходи тимчасово переставали курсувати Дніпром.

 Річковий          вокзал          на          Поштовій          площі.          1970-ті          роки

Річковий вокзал на Поштовій площі. 1970-ті роки

 У теплу пору року від річкового вокзалу відправлялися теплоходи, річкові трамваї і навіть великі круїзні судна. Киянам запам’яталися "Ракети" і "Метеори" на підводних крилах. За пару годин швидкохідні кораблі проходили відстань у дві сотні кілометрів. Будь-який киянин на вихідні міг вирушити вгору по річці в братську Білорусь, або, навпаки, вниз за течією сплавати до Канева.

 У наш час регулярне пасажирське сполучення Дніпром припинилося. Майно знову стало приватним, і власники небагатьох вцілілих "Ракет" використовують їх на свій розсуд. Річковий вокзал теж перейшов в приватні руки. Його закрили на ремонт, який триває вже кілька років. Коли закінчиться реконструкція невідомо, відомо лише те, що після відкриття цільове призначення будівлі, на жаль, вже не буде колишнім.

...

Спробуйте наш додаток

Просто зараз. Натисніть на карту, Оберіть уподобану пам'ятку та послухайте про них.

Завантажити додаток можна в App Store та Google Play. Або користуйтеся без завантаження

Екскурсії з цим місцем
Інші екскурсії Києвом
Курси стрільби Киів
Підземна екскурсія від вокзалу до Лук'янівки
Тир лазерний Київ
Підземна в’язниця НКВС
Софія Київська
По вулиці Терещенківській
Києво-Печерська Лавра - частина 2
Метро Арсенальна - Батьківщина Мати
Мурали - верхнє місто
Києво-Печерська Лавра - частина 1
Від площі Льва Толстого по Великій Васильківській
Підземна річка Кадетський гай
Підземна річка Глибочиця
Підземні річки Клов і Хрещатик
Аскольдова дренажна система
Микільська дренажна система (Підземна набережна)
По вулиці Володимирській (Площа Льва Толстого - Софійська площа)
Від Майдану на Бессарабку через Липки
Від Хрещатика до Лаври по Грушевського
П'ятиденна поїздка в Чорнобильську Зону відчуження з Києва
Групові поїздки до Чорнобильської Зони відчуження з Києва
Одноденна групова поїздка в Чорнобильську Зону
Індивідуальні одноденні поїздки в Чорнобильську Зону
Від Золотих воріт на Хрещатик
Урядовий квартал
Від Бессарабської площі на Андріївський узвіз
Від залізничного вокзалу на Андріївський узвіз
Оглядова - від Золотих воріт до Верховної ради
Оглядова - від Золотих воріт на Бессарабку
Оглядова - від центру на Андріївський узвіз
Від залізничного вокзалу до Софії Київської
Від залізничного вокзалу на Майдан
Від Хрещатика до Лаври через Липки
Від Хрещатика до Лаври через парки
Від Андріївського узвозу на Поділ
Від Майдану до Липок
Від Бессарабки до Маріїнського парку
Історія Контрактової площі
Показати всі екскурсії
Квартири подобово вибирайте тут

Індивідуальні ескурсії Києвом

Кращі екскурсоводи Києва проведуть для Вас індивідуальну екскурсію українською, російською, англійською, польською, французською та іншими мовами

Річковий вокзал у Києві

Через Київ протікають води Дніпра, а тому річковий вокзал має велике культурно-історичне значення для міста. Раніше він носив назву Київського річкового порту й вокзалу. Сьогодні це головна річкова станція, звідки відправляються кораблі й теплоходи, на яких можна здійснити екскурсію по Дніпру й побачити Київ з іншого ракурсу. Мало хто з гостей столиці, приїхавши до мегаполіса, не опиняється на Поштовій площі. Пам’ятки тут на кожному кроці. З нещодавнього часу відкрита набережна оживлена незалежно від дня тижня й часу. Велика кількість молоді, люди, що танцюють під голосну музику, ринок з автентичними сувенірами й місця, де можна смачно поїсти… Загалом, поки дійдеш до річкового вокзалу в Києві, вже може сонце сідати. Але вам це тільки на руку, адже у світлі запаморочливого заходу Київ по-особливому чудовий.

Розташування та історичне значення

Річковий вокзал знаходиться, як уже було сказано, в історичній частині Києва – на Поштовій площі Подолу, який здавна вважається торговим центром цього мегаполіса. Всі товари сюди потрапляли загалом водним шляхом. Хто тут тільки не реалізовував власну продукцію: турки, греки, євреї… Навіть самі українці й корінні кияни не були такими підприємливими, як закордонні гості. Про Поділ, у принципі, можна говорити дуже довго, і це, без усіляких сумнівів, буде захоплива історія. Але зараз, все-таки, не про нього, а про річковий вокзал. У ХІХ ст. на Дніпрі почало активно розвиватися судноплавство, правим боком почали зводитися пристані. У цей самий час і виник порт у Києві. Його побудування датується 1897 роком. Вокзал з’явився значно пізніше.

Архітектурні особливості

Архітекторами будівлі річкового вокзалу є радянські архітектори В. Гопкало та В. Ладний. За їхнім проектом вокзал зводився з 1953 по 1961 рік. Чи виглядає тепер це місце так, як було запроектоване? Навряд чи. Втім, переконатися в цьому ви можете, використовуючи новий продукт від компанії okTV. Але про це дещо пізніше. Сьогодні набережна й сам вокзал виглядають приголомшливо, стильно й сучасно. Зовнішньо башточка вокзалу нагадує щоглу вітрильного судна, покриту позолотою. Загалом, будівля була нехарактерною для радянської архітектури. Вона мала химерну форму, а її стіни покривав інкерманський вапняк. Сьогодні будівля практично зберегла споконвічний вигляд, але відмінності все-таки є. У радянський період біля вокзалу з’явився бронзовий монумент, присвячений морякам Дніпровської воєнної флотилії, що відзначилися під час Другої світової війни.

Історична перспектива та цікаві факти про річковий вокзал у Києві

Відкритий у 1961 році річковий вокзал активно функціонував і міг одночасно обслуговувати близько 500 осіб. Це, до речі, на ті часи дуже велика кількість людей. І навіть той факт, що ці можливості були, свідчать про те, що Київ розвивався (і продовжує це робити) дуже непоганими темпами. Судноплавство активно розвивалося аж до 90-х років ХХ ст. До цього часу перевезення почали сходити нанівець, кораблі та інші судна здавали на металолом і продавали за кордон. На жаль (чи на щастя), зараз такі реалії.

Річковий вокзал має багато цікавих моментів, про які найкраще зможе розповісти досвідчений екскурсовод. Але вам необов’язково звертатися саме до нього, оскільки існує чудова альтернатива, аналогів якій не існує на ринку, – аудіогід. А щоб вам було ще цікавіше відвідати річковий вокзал у Києві, ось лише дещиця захопливих фактів про нього:

  • Київська гавань – найпротяжніша в Європі: вона розкинулася більше, ніж на 3 км.
  • Ось уже 10 років від вокзалу відправляється справжній річковий трамвай, який поєднує береги Києва. Ним активно користуються гості й мешканці міста. Правда, функціонує він лише в літній час.
  • На місці нинішнього порту ще в період Київської Русі знаходилася пристань, до якої прибували кораблі з товарами.

Хочете дізнатися більше? Тоді сміливіше гортайте далі. Спеціально для найдопитливіших туристів, що бажають проводити дозвілля не лише активно, а й пізнавально, ми реалізували такий продукт, як аудіогід. Він являє собою сукупність аудіострічок для всіх (без винятку) пам’яток Києва й не тільки. Хочете вивчити столицю? Хочете дізнатися все й навіть більше, ніж сама старенька Вікіпедія? Тоді завантажуйте платні версії аудіогіда. У безкоштовній зібрана стиснута, лаконічна, але унікальна й цікава інформація про той чи інший об’єкт (у цьому разі про річковий вокзал). А от платна версія – це куди більше: більше фактів, більше тієї інформації, якої ви взагалі ніде не знайдете (хіба що, як ми, підете до архівів і платних бібліотек). А приємний бонус – наявність фотографій, що дозволяють зануритися в минуле та здійснити невелику подорож у часі.

Річковий вокзал у Києві