Укр  /  Рус

Мова:

Національний транспортний університет (П'ята гімназія)

Національний транспортний університет. 2011 рік

Будівля Національного транспортного університету (колишня 5-а Печерська гімназія) розташована за адресою вулиця Омеляновича-Павленка, 1 (площа Слави).

 

Будівлю Національного транспортного університету, що нині перебудована, зводили для 5-ї Київської гімназії за проектом архітектора Миколи Чекмарьова в середині 1880-х років. Пізніше, з 1920-х років і до Другої світової війни, тут перебували різні радянські освітні установи. У 1944 році наказом Раднаркому відкрили Київський автомобільно-дорожній інститут, котрий отримав дану будівлю в своє розпорядження. Незабаром установу повністю перебудували, знищивши весь декор. Про 5-у Печерську гімназію нагадує лише невеликий бюст Пушкіна роботи скульптора Роберта Баха, кошти на яке збирали учні та викладачі навчального закладу до 100-річчя від дня народження поета.

Взнайте історію пам’ятки від заснування і до сьогодні у повній версії
14 грн
Чи хотіли б Ви дізнатися

Чи хочете Ви дізнатися

  • Чому навчали гімназистів у Києві на початку ХХ століття?
  • Як склалася доля архітектора будівлі?
  • Який вигляд мала колись теперішня площа Слави?

Ця та інша інформація з історичними фактами та світлинами з минулого
доступна повній версії аудіо екскурсії
Також у повній версіїї Вам буде доступний розширений текст і додаткові фото

Анонс повного текста:

 На початку 1880-х років на Печерську проживало близько 8 тисяч жителів, і при цьому тут не було жодної приватної чи державної гімназії. Саме це стало причиною зведення навчального закладу в районі. Кошти у розмірі 100 тисяч рублів надав благодійник Нікола Терещенко за умови будівництва повної 8-класної гімназії. Двоповерхова будівля вийшла дуже цікава – її прикрасили великі вікна, високий фронтон, а весь фасад був декорований в стилі неоруського терема і неомавританського палаццо. Споруда надзвичайно вирізнялася з-поміж однотипних споруд місцевості, переважно військового призначення.

 5-а          Печерська          гімназія.          Початок          ХХ          століття

5-а Печерська гімназія. Початок ХХ століття

 Міська дума щорічно виділяла на утримання гімназії 6 тисяч рублів. Навчання на ті часи коштувало чимало – приблизно 50 рублів на рік. Дітей кучерів, кухарок і дрібних крамарів сюди не брали. Хоча частково в гімназії навчалися і не самі заможні кияни. Багатьом з них доводилося шукати допомогу для оплати навчання. Меценати і почесні піклувальники, відповідно до тодішніх традицій, вносили у фонд гімназії кошти для покупки нужденним учням форми або підручників. Здібні гімназисти отримували іменні стипендії, що носили ім'я того чи іншого благодійника. А гімназисти-старшокласники підробляли репетиторством. Держава зі свого боку заохочувала жертводавців чинами і нагородами. 

 Програма класичної гімназії в імперії того часу була стандартною: Закон Божий, латина і давньогрецька, російська та церковнослов'янська, точні науки, французька та німецька, співи, гімнастика, каліграфія. У 5-й гімназії були обладнані прекрасні кабінети, бібліотека, спортзал. Часто влаштовувалися прогулянки за місто, катання по Дніпру. Дніпровське пароплавство надавало судна безкоштовно. Учні подорожували історичними місцями України, їздили до Криму, на Кавказ і на Урал. Більш того, іноді вони вирушали на екскурсії в Європу, їх навіть приймав Папа Римський.

 Репетиція          оркестру          5-ї          гімназії.          Початок          ХХ          століття

Репетиція оркестру 5-ї гімназії. Початок ХХ століття

 Крім класичних предметів у 5-й гімназії багато часу відводили музиці, хоровому співу, грі на скрипці і духових інструментах. Шлях на пристань з оркестром на чолі часто перетворювався на своєрідний парад. Оркестром з 30 учнів керував особисто директор гімназії. Виконували твори Франца Гайдна, Едварда Гріга, увертюри до опер.

 Гімназисти мали бути фізично підготовленими. У гімназії запровадили курс військової гімнастики, яку викладали офіцери гарнізону Печерської фортеці. Учні займалися легкою атлетикою, фехтуванням, танцями. Спортзал був обладнаний усім необхідним знаряддям, а влітку заняття проходи на повітрі. У той час були поширені основи чеського товариства «Сокіл» - гармонійне поєднання фізичних і моральних чеснот. Не випадково перший директор гімназії, чех за походженням, Вацлав Петро надавав великого значення туристичним подорожам.

 Гімназисти          5-ї          гімназії          під          час          виконання          стройових          вправ.          Початок          ХХ          століття

Гімназисти 5-ї гімназії під час виконання стройових вправ. Початок ХХ століття

 Серед випускників гімназії було чимало видатних особистостей. Із золотою медаллю її закінчив майбутній чоловік Лісі Українки, музикознавець і етнограф Климент Квітка. Викладач гімназії Олександр Музиченко став першим директором Київського Педагогічного музею. До речі, до будівництва спеціального будинку для музею у приміщенні гімназії деякий час перебувала його експозиція. Радянський режисер Григорій Козинцев, який закінчив 5-у гімназію, використовував мотиви вражень юності в масових сценах фільмів 1960-1970-х років, таких як "Дон Кіхот", "Гамлет", "Король Лір".

 Загалом, Печерська гімназія була неординарним явищем у Києві початку ХХ століття. Незважаючи на різноманіття дисциплін, що розвивали особистість, тут, як і скрізь в імперії, діяли циркуляри про покарання за провини. У списку покарань було: одиночне сидіння учня в класі, залишення на годину після уроків з повідомленням батькам, карцер до 8 годин на чорному хлібі та навіть виключення без права повторного вступу. До переліку провин входи крадіжка, куріння і вживання спиртних напоїв, азартні ігри, запізнення, прогули, неохайність, богохульство та інше.

 У роки Громадянської війни гімназія закрилася на "безстрокові канікули" після того, як в будівлю потрапив снаряд під час обстрілу Києва більшовиками. Досить сумно склалася і доля архітектора навчальної будівлі Миколи Чекмарьова. Майже 20 років він обіймав цивільну посаду архітектора Київського навчального округу, а до цього служив у інженерному управлінні Київської фортеці і мав звання генерал-майора. Вийшовши на пенсію, архітектор проживав у містечку Гостомель під Києвом у власному маєтку Чекмарьовка. У 1920-ті роки самотній старий після націоналізації майна залишився без засобів до існування. Він звернувся до Гостомельського товариства "допомогти йому харчами і дровами, інакше помре від голоду і холоду". Треба віддати належне гостомельцям – вони відстояли 75-річну людину від виселення з дачного селища Буча і багато в чому йому допомагали.

 Перебудова          будівлі          5-ї          гімназії.          1960          рік

Перебудова будівлі 5-ї гімназії. 1960 рік

 Приміщення ж колишньої гімназії до Другої світової війни займали різні радянські освітні установи. А через рік після звільнення Києва від нацистів, в 1944 році, їх передали щойно створеному Київському автомобільно-дорожньому інституту. Будівлю повністю перебудували і весь декор знищили. 5-а Печерська гімназія змінилася до невпізнання. Витончена стильна будівля кінця ХІХ століття перетворилася на чотириповерхову, облицьовану кахлем, безлику будову. Та й площа тепер виглядає зовсім інакше. Колись ці землі належали військовому відомству. За часів будівництва гімназії тут височів Микільський військовий собор, зведений наприкінці ХVII століття в стилі українського бароко на кошти гетьмана Івана Мазепи. Прикметою часу з початку ХХ століття на Печерську був всюдисущий київський трамвай, що з'єднував розрізнені і віддалені райони міста. Тепер площа Слави – велика транспортна розв'язка, проте вже без трамвая. У 1960-і роки тут побудували Палац піонерів і школярів, а в 1980-і – готель "Салют".

 Нині будівля колишньої 5-ї гімназії, в якій розмістився Національний транспортний університет, нічим не примітна. Єдине нагадування про гімназійні часи – до наших днів збереглося погруддя Пушкіна роботи скульптора Роберта Баха перед центральним входом. До 100-річчя поета в 1899 році погруддя встановили на кошти, зібрані учнями та викладачами гімназії.

...

Спробуйте наш додаток

Просто зараз. Натисніть на карту, Оберіть уподобану пам'ятку та послухайте про них.

Завантажити додаток можна в App Store та Google Play. Або користуйтеся без завантаження

Екскурсії з цим місцем
Інші екскурсії Києвом
Аудіо екскурсія Поштова площа
Софія Київська
По вулиці Терещенківській
Києво-Печерська Лавра - частина 2
Мурали - верхнє місто
Києво-Печерська Лавра - частина 1
Від площі Льва Толстого по Великій Васильківській
Підземна річка Кадетський гай
Підземна річка Глибочиця
Підземні річки Клов і Хрещатик
Аскольдова дренажна система
Нікольська (Микільська) дренажна система
По вулиці Володимирській (Площа Льва Толстого - Софійська площа)
Від Майдану на Бессарабку через Липки
Від Хрещатика до Лаври по Грушевського
Майдан - Контрактова площа
П'ятиденна поїздка в Чорнобильську Зону відчуження з Києва
Групові поїздки до Чорнобильської Зони відчуження з Києва
Одноденна групова поїздка в Чорнобильську Зону
Індивідуальні одноденні поїздки в Чорнобильську Зону
Від Золотих воріт на Хрещатик
Урядовий квартал
Від Бессарабської площі на Андріївський узвіз
Від залізничного вокзалу на Андріївський узвіз
Оглядова - від Золотих воріт до Верховної ради
Оглядова - від Золотих воріт на Бессарабку
Оглядова - від центру на Андріївський узвіз
Оглядова - від центру на Поділ
Від залізничного вокзалу до Подолу на фунікулері
Від залізничного вокзалу до Софії Київської
Від залізничного вокзалу на Майдан
Від Хрещатика до Лаври через Липки
Від Хрещатика до Лаври через парки
Від Андріївського узвозу на Поділ
Від Майдану до Липок
Від Бессарабки до Маріїнського парку
Історія Контрактової площі
Показати всі екскурсії
Квартири подобово вибирайте тут

Індивідуальні ескурсії Києвом

Кращі екскурсоводи Києва проведуть для Вас індивідуальну екскурсію українською, російською, англійською, польською, французською та іншими мовами

Національний транспортний університет

Один з найпопулярніших вищих навчальних закладів на території масштабної України. Цей університет у народі ще називають П’ятою гімназією. У нього дуже цікава історія, якою може захопитися кожен. Взагалі все, що стосується освіти в Україні, саме по собі цікаве, адже історія дещо неоднозначна і, як показує практика, багато хто віддає перевагу вірити в те, що хоч якось може собі ж пояснити. Але, по факту, є безліч найрізноманітніших обставин родом з минулого, за допомогою яких і створювалося те теперішнє, яким ми можемо пишатися.

Історія університету до ХХІ ст.

Почалася вона ще в далекому 1944 році. Тоді наказом розпорядилася Рада Народних Комісарів, і 7 листопада з’явився Київський автомобільно-дорожній інститут. І лише у вересні 2000 року він став Національним транспортним університетом, а в народі – НТУ. Ще в рік створення було відкрито два факультети – дорожній і механічний. Якщо з першим усе зрозуміло, то другий був створений для підготовки спеціалістів у сфері транспорту.

Через 14 років інститут перейменували на автомобільний, змінили ректора й створили науково-дослідницький сектор (сьогодні наукова частина). Ще через деякий час створили новий факультет – інженерно-економічний. І лише в 1970 році відкрилося відділення, яке готувало абітурієнтів.

Через 9 років навчальний заклад почав випускати власну газету. За перші 12 років було видано більше 450 випусків. Після цього видання припинило існування аж до 2003 року. Причиною стала зміна ректора. Відтоді «Автодорожник» майже дійшов до цифри в шість сотень випусків! Прочитавши хоча б один номер, кожен переконається в тому, що газета в буквальному сенсі відтворює життя всередині університету. Створюють його більшою мірою студенти, які, власне, й розповідають про навчання та дозвілля.

У 1984 році ректор знову змінився, а з ним і деякі факультети. Наприклад, інженерно-економічний був замінений на факультет економіки та експлуатації автомобілів. Через рік завдяки новому керівникові з’явилася й нова форма навчання – заочна. Дещо пізніше автомобільний факультет реорганізували на автомеханічний і відкрили для навчання загальноінженерний.

З 1992 року в інституті було створено ще одне відділення для післядипломної освіти, а ще через рік – відділення перевезень і управління на автомобільному транспорті. У 1994 році інститут отримав назву Українського транспортного університету, а через деякий час відкрив оновлені курси для підготовки абітурієнтів. У 1999 році при університеті був створений Інститут економіки і бізнесу на транспорті.

Історія з 2000 року: Національний транспортний університет і його перетворення

Саме в новому столітті університет отримав своє довгоочікуване звання – національний. У цьому ж році створено інститут, присвячений науці й дослідженням. За роки існування університету як національного було проведено більше 80 науково-дослідницьких робіт, фінансованих державою. Все це вийшло в 12 мільйонів гривень. Також було проведено договірні роботи чеком на майже 30 мільйонів гривень! Фінансувала також держава.

З 2000 року університет розробив більше 400 проектів, у яких брали участь студенти. Більше 15 тисяч осіб працювали над усіма питаннями, пошуками й т. д. За результатами виконаних робіт можна зробити висновок: з 2005 року було захищено більше сотні кандидатських дисертацій і майже десяток докторських!

Мало хто знає, що коли навчальний заклад став національним, до його складу ввійшов Львівський університет. У 2003 році змінився ректор і на основі заочної форми навчання було створено Інститут заочного, а також дистанційного навчання. Після цього відкрили й Центр інформаційних технологій.

З 2005 року Національний транспортний університет Києва бере участь у двох десятках міжнародних договорів про співпрацю. У їхньому складі майже тридцять іноземних вузів.

Через рік філіал було відкрито в Кривому Розі, потім в Івано-Франківську. У 2010 році навчальний заклад отримав сертифікат про приєднання до головного Європейського університету, що знаходиться в Болоньї (Італія). А 2013 року приєднали Київський транспортно-економічний коледж.

З 2014 року НТУ входить до складу Європейської асоціації університетів. У тому ж році створено факультет транспортного будівництва.          

Висновки. А чи висновки?

За 70 років існування університет випустив близько 70 тисяч спеціалістів не тільки в Україну та минулий СРСР, а й багато країн світу. Зараз у його складі три інститути, науково-дослідний інститут, а також вісім філіалів. Тут можна обрати з двох десятків напрямів і тридцяти спеціальностей.

НТУ надає 5 гуртожитків і майже всі вони знаходяться поряд з університетом (крім одного). Тут є й велика бібліотека, буфети, магазини. Тож все це можна назвати студентським містечком, де хочеться жити, вчитися й розвиватися!

НТУ в Києві – місце, в якого майже вікова історія! Він відкрився, розвивався, навчався разом з молоддю, а сьогодні вже пишається своїм ім’ям не просто на всю Європу, а на весь світ!

Хочете стати студентом цього вузу? Чи вам просто імпонує його історія? Хочете помилуватися цікавою архітектурою споруди? Тоді обов’язково приїжджайте до Києва. Аудіогід – продукт, розроблений командою okTV, – дозволить вам самостійно дізнатися максимум корисної інформації про цей університет. У платних джерелах і архівах ми довго шукали унікальний контент, з яким тепер ділимося з нашими відвідувачами. Вам не доведеться звертатися по допомогу до професійних екскурсоводів чи істориків. Все, що варто знати про це місце, ми вже вмістили в наші аудіофайли, які вам потрібно просто завантажити й послухати, прогулюючись поряд з однією з головних освітніх пам’яток країни.

Національний транспортний університет