Укр  /  Рус

Мова:

Міст закоханих

Місток у Царському саду. 1910-ті роки

Парковий міст розташований над Петрівською алеєю між Хрещатим парком та Міським садом.

 

Парковий міст, овіяний безліччю міських легенд, — це одне з найромантичніших місць у Києві. Його називають ще Чортовим мостом, містком закоханих та мостом самогубців. На знак вічної любові, на його перилах, закохані пари чіпляють замочки. Звідси ж кидаються донизу від нерозділених почуттів самогубці. Висота конструкції сягає дев’ятиповерхового будинку, і деякі люди навіть не наважуються пройти дерев’яним помостом. Поки дніпровські схили не були засаджені деревами, це був один з найкращих оглядових майданчиків у місті. Міст неодноразово реконструювали, він горів, ставало непридатним його покриття, але він завжди був і сьогодні залишається улюбленим місцем киян та гостей.

Взнайте історію пам’ятки від заснування і до сьогодні у повній версії
14 грн
Чи хотіли б Ви дізнатися



  • Якої помилки припустилися на табличці, що знаходиться перед мостом?
  • Чи був Парковий міст дипломним проектом Євгена Патона?
  • Де знаходиться оригінал моста і чому він туди "переїхав"?

Ця та інша інформація з історичними фактами та світлинами з минулого
доступна повній версії аудіо екскурсії
Також у повній версіїї Вам буде доступний розширений текст і додаткові фото

Анонс повного текста:

 Розташування Києва на берегах Дніпра, а також наявність тут безлічі дрібних річок та залізниці зумовили будівництво у місті декількох десятків мостів та шляхопроводів. Більшість з них — важливі стратегічні комунікації, якими кожен день проїжджають сотні тисяч автомашин. Але є мости, створені виключно для зручності пішоходів, щоб городяни та гості столиці могли з них помилуватися природою та мальовничими київськими ландшафтами. Парковий міст, або, як його частіше називають, Місток закоханих, — одне з найромантичніших місць у Києві. Він має довготривалу і, часом, трагічну історію.

 Дві-три сотні років тому це місце було глухою околицею Царського саду. Поодинокі відпочивальники заглиблювалися в такі нетрі. Однак, поступово місцевість почали окультурювати, частину парку взяв в оренду заклад мінеральних вод, а на місці сучасного стадіону "Динамо" з’явився закритий парк "Шато-де-Флер". Через деякий час територія Царського саду й зовсім зменшилася майже вдвічі. Від нього відокремили територію, яка отримала назву Купецького саду. Між двома рекреаційними зонами знаходився незручний яр. У 1909 році міська рада прийняла рішення його розчистити і перетворити на проїзд від Олександрівської вулиці (тепер Грушевського) до схилів Дніпра і відокремленого, напівдикого поселення Козловка.

 Нещодавно          відкритий          Парковий          міст.          1910-і          роки

Нещодавно відкритий Парковий міст. 1910-ті роки

 За деякими даними, спочатку плани були більш масштабними, і мова йшла про будівництво тунелю крізь схил. Але незабаром за проектом професора Київського політехнічного інституту Євгена Оскаровича Патона для з’єднання Царського і Купецького садів почали будувати місток. Одразу слід зазначити про кілька неточностей, пов’язаних з цією комунікацією, що їх припускаються деякі «екскурсоводи». Їх можна почути не тільки від городян, які не знають тонкощів київської історії, але навіть у розповідях досить досвідчених екскурсоводів. Першою помилкою є поширена думка, що міст був дипломною роботою Патона. Але це не відповідає дійсності — на момент проектування і будівництва Євген Оскарович був уже почесним професором. Другої помилки, на превеликий жаль, припустилися на пам’ятній табличці, встановленій при вході на міст. Там написано, що споруду відкрили в 1912 році. Однак, авторитетні дослідники спростовують цю дату. Точно відомо, що міст був випробуваний і введений в експлуатацію вже у 1910 році.

 Євген Патон отримав за свій проект гонорар у розмірі 700 рублів. Крім того, в роботах брав участь відомий інженер Антон Страус, винахідник буронабивних паль. Для стійкості моста, під наглядом, інженерів було вбито 12 таких паль. Основні конструкції моста виготовили на заводі Гретера і Криванека (нині завод "Більшовик"). Перила взялася виготовити майстерня Смирнова, яка знаходилася неподалік від сучасної Либідської площі. Перед його встановленням, в Київському політехнічному інституті провели випробування окремих частин моста. Будівництву передували складні земляні роботи, зміцнення схилів опорними стінами, дренажними лотками та інша інженерна підготовка. За рік до відкриття мосту, прокладена під ним нова вулиця отримала назву Петрівської алеї, на честь імператора Петра І і 200-річчя перемоги в Полтавській битві.

Нова          вулиця-алея.          1910-і          роки

Нова вулиця-алея. 1910-ті роки

 Поступово місток став одним з найбільш улюбленими киянами місць для прогулянок. Саме тут призначали романтичні побачення закохані парочки. Але настала Перша світова війна, а за нею революція. У місті стало неспокійно, і жителям було вже не до романтики. А після закінчення боїв міст виявився в жалюгідному стані. Михайло Булгаков в фейлетоні "Київ-місто" зазначив: "Повітряний міст, стрілою перекинутий між двома урвищами Царського саду, позбувся абсолютно всіх дерев’яних частин. До останньої тріски рознесли кияни поміст на дрова. Залишився тільки залізний кістяк, по якому, ризикуючи своїм дорогоцінної життям, хлопчаки перебираються поповзом, чіпляючись". Пізніше міст привели до ладу, і в середині 1930-х років забезпечили електричним освітленням.

 Дітище Патона довго служило киянам вірою і правдою, але час плинув, і міст почав поступово іржавіти. Стало зрозуміло, що його подальша експлуатація становить небезпеку для життя людей, які прогулюються в парках. У 1983 році міст демонтували, а його місце посіла точна копія. До речі, більшість киян не стежили за подіями та навіть не помітили "підміни". Тим часом, оригінал зберегли і частинами вивезли в Переяслав-Хмельницький, де для нього знайшлося місце в знаменитому Національному історико-етнографічному заповіднику "Переяслав".

 Оновлений          Парковий          місток.          1980-ті          роки

Оновлений Парковий місток. 1980-ті роки

 Оновлений місток продовжував користуватися популярністю. Щасливі пари заклали традицію чіпляти на його перила замки, щоб так надовго скріпити свою любов. Окремі закохані так стурбовані довгостроковою міцністю своїх почуттів, що обирають "замочки" вагою більше кілограма. Тому комунальні служби, з метою безпеки громадян, час від часу чистять від них перила.

 Під час Революції гідності міст був лінією розмежування між протестуючими та силовиками, які охороняли урядовий квартал. У результаті дерев’яний поміст, як і в булгаківські часи, був знищений. Згодом міст вкотре відновили, і тепер він знов тішить киян та гостей столиці.

...

Спробуйте наш додаток

Просто зараз. Натисніть на карту, Оберіть уподобану пам'ятку та послухайте про них.

Завантажити додаток можна в App Store та Google Play. Або користуйтеся без завантаження

Екскурсії з цим місцем
Інші екскурсії Києвом
Аудіо екскурсія Поштова площа
Софія Київська
По вулиці Терещенківській
Києво-Печерська Лавра - частина 2
Метро Арсенальна - Батьківщина Мати
Мурали - верхнє місто
Києво-Печерська Лавра - частина 1
Від площі Льва Толстого по Великій Васильківській
Підземна річка Кадетський гай
Підземна річка Глибочиця
Підземні річки Клов і Хрещатик
Аскольдова дренажна система
Нікольська (Микільська) дренажна система
По вулиці Володимирській (Площа Льва Толстого - Софійська площа)
Від Майдану на Бессарабку через Липки
Від Хрещатика до Лаври по Грушевського
Майдан - Контрактова площа
П'ятиденна поїздка в Чорнобильську Зону відчуження з Києва
Групові поїздки до Чорнобильської Зони відчуження з Києва
Одноденна групова поїздка в Чорнобильську Зону
Індивідуальні одноденні поїздки в Чорнобильську Зону
Від Золотих воріт на Хрещатик
Урядовий квартал
Від Бессарабської площі на Андріївський узвіз
Від залізничного вокзалу на Андріївський узвіз
Оглядова - від Золотих воріт до Верховної ради
Оглядова - від Золотих воріт на Бессарабку
Оглядова - від центру на Андріївський узвіз
Оглядова - від центру на Поділ
Від залізничного вокзалу до Подолу на фунікулері
Від залізничного вокзалу до Софії Київської
Від залізничного вокзалу на Майдан
Від Хрещатика до Лаври через Липки
Від Андріївського узвозу на Поділ
Від Бессарабки до Маріїнського парку
Історія Контрактової площі
Показати всі екскурсії
Квартири подобово вибирайте тут

Індивідуальні ескурсії Києвом

Кращі екскурсоводи Києва проведуть для Вас індивідуальну екскурсію українською, російською, англійською, польською, французською та іншими мовами

«Міст закоханих» у Києві

Українська столиця – місце, де абсолютно кожен може знайти для себе щось особливе. Тут знайдеться щось цікаве і для гурманів, що жадають побалувати власні смакові рецептори, і для тих, хто прагне до пізнання чогось нового, і для тих, хто не уявляє відпочинку без порції адреналіну й екстриму… Загалом, варіантів, як провести дозвілля в мегаполісі, настільки багато, що говорити про них можна безкінечно довго. Але головне, про що хочеться все-таки сказати: справжнім романтикам також припаде до душі місто Київ. «Міст закоханих» – одне з багатьох місць, гідних уваги. І якщо вже так складеться, що ви в компанії коханої людини опинитеся в Києві, неодмінно йдіть до цього незвичайного місця. Звичайно, ті, хто чекає на щось надзвичайне, не будуть особливо здивовані, оскільки це найзвичайнісінький міст. Але навіть його місцерозташування, неподалік від одного з найромантичніших і найкрасивіших парків міста – Маріїнського, вже навіває романтику. І, звісно, сама енергетика: тут зізнаються в коханні, роблять пропозицію руки й серця, у день весілля вішають замочки, бажаючи скріпити на віки теплі почуття одне до одного. Загалом, цей міст точно заряджений коханням!

Усе, що цікаво знати про історію «Мосту закоханих». Київ, до речі, точно закохує!

Київ багатий на пам’ятки з цікавою й часом загадковою історією. Одне з таких місць – «Міст закоханих», який також називають «Чортовим мостом», «Мостом самогубців», Парковим і Малим мостом Патона. За кількістю назв він однозначно є лідером у столиці. І, як ви могли помітити, імена йому давали аж ніяк не романтичні. Цей міст був побудований за проектом відомого ученого-інженера Євгена Патона в 1910 році. Місцеві мешканці звернулися до нього з пропозицією створити проект пішохідного мосту через Дніпро. Креативний професійний інженер швидко взявся за діло, і міст був реалізований уже через рік. Дерев’яна споруда з’єднала вулицю Хрещатик з Маріїнським парком і утворила привабливу Петрівську алею. Міст став єдиною можливістю потрапити на інший бік парку через Дніпро. А от як же так сталося, що він перетворився на «Міст закоханих»? Київ, як і багато інших історично значущих мегаполісів, славиться великою кількістю пам’яток, і, як не дивно, кожна з них зберігає якісь власні таємниці. Ось про них варто було б дізнатися, прогулюючись хоча б поблизу. І така можливість у вас буде (навіть не потрібно шукати персонального екскурсовода, але про це пізніше).

Історична перспектива

У роки зміни влади міст сильно постраждав. Він позбувся дерев’яних елементів і зберіг лише металевий каркас. Мешканці використовували перші замість дров. У післявоєнний період почалася активна реконструкція паркової зони Києва, «Мосту закоханих» зокрема. Не тільки сміливці, що раніше дерлися металевими прутами, а всі охочі, мешканці й гості міста отримали можливість знову насолоджуватися дніпровськими краєвидами з мосту.

На початку 80-х рр. ХХ ст. було встановлено новий міст, оскільки старий не був уже безпечним і був сильно пошкоджений іржею. На цей раз була використана сталь високої міцності. Металева конструкція, що залишилася після першої споруди, збереглася й зараз знаходиться на експозиції в Музеї народної архітектури та побуту Середньої Наддніпрянщини в місті Переяславі-Хмельницькому. Реконструкція була проведена в рекордно короткі терміни – менше, ніж 2 тижні – тому багато місцевих мешканців не знає про те, що сучасний міст не оригінальна конструкція, створена архітектором Патоном.

Цікаві факти про «Міст закоханих»

Власне, назви мосту безпосередньо пов’язані з цікавими фактами про нього. Так, коли починався сильний вітер, конструкція мосту видавала доволі страшні звуки, за що кияни й прозвали його «чортовим». У ХХ ст. нерозділено закоханий юнак вчинив самогубство, стрибнувши з мосту, за що останній і отримав одне зі своїх «імен». На пам’яті сучасної історії подібне відбулося в 2007 році, коли незнайомі дівчина та юнак стрибнули з мосту разом. Це дещо жахає, однак річ не в якихось особливостях будови, а у віковій репутації місця.

Існують і позитивні повір’я. Наприклад, вважається, що коли поцілуватися на мосту Патона, назавжди залишишся в серці коханої людини. Тому сюди стікаються закохані пари з усієї країни й навіть з-за кордону. На мосту традиційно залишають замочки з іменами закоханих, різні пам’ятні стрічки з освідченнями, ланцюжки й браслети, а всі перила розписані любовними поемами. На вході в 2013 році навіть поставили пам’ятник, що символізує вічну любов: він зображає історію кохання італійського солдата й української дівчини, які пройшли непростий шлях війни, змогли пережити перебування в концентраційному таборі та довгу розлуку в 50 з лишком років.

Сучасний стан: дізнавайтеся більше з аудіогідом від okTV

Частина мосту згоріла під час виступів протестувальників у 2013 році. Але вже незабаром майстри з довколишнього міста відновили конструкцію з більше, ніж 300 букових дощок. Чи можна назвати презентабельним «Міст закоханих» у Києві? Якоюсь мірою, звичайно, так. Але ви ж розумієте, що його основна функція зводиться до зовсім інших речей. Сюди приходять справжні романтики, які можуть легко абстрагуватися від будь-яких сумних і трагічних історій. А яка краса відкривається звідси! Чи можна передати її словами? Мабуть, ні. Краще приділити час і прийти сюди, наприклад, ближче до заходу, щоб подивитися, як весь Київ укривається фантастичним сяйвом сонця, що сідає. Втім, і на світанку тут надзвичайно гарно, але в ранковий час сюди точно прийдуть тільки справжні романтики, у серцях яких живе гаряча любов (після довгої нічної прогулянки по місту завершити її на цьому мості – чудова ідея).

Хочете побувати тут і побачити особисто, що являє собою «Міст закоханих», дізнатися, які таємниці він зберігає? Тоді не позбавляйте себе цього задоволення. Тим більше, що тепер екскурсійні програми стали ще доступнішими й при цьому не потребують від вас якихось надзвичайних зусиль і навіть зв’язку з гідами, які проведуть екскурсійну програму. У кінці сторінки вам будуть доступні аудіострічки, які можете завантажити на будь-який пристрій – смартфон чи планшет. Беріть з собою навушники та вирушайте гуляти по Києву. Щойно опинитеся поряд з цим легендарним мостом, просто запустіть стрічку на своєму пристрої. У безкоштовній версії ви можете ознайомитися з короткою інформацією, почути манеру подачі цікавого й, головне, унікального контенту. А от у платній версії куди більше цікавих фактів, а також є зображення, впорядковані в хронологічному порядку. Ми скористалися архівними даними й платними ресурсами інформації, щоб отримати ці матеріали. І тепер готові ділитися всім, що дізналися, з нашими клієнтами. Київ неодмінно припаде вам до душі, і будьте впевнені: «Міст закоханих» теж створить у вас особливі враження.     

«Міст закоханих» у Києві