Укр  /  Рус

Мова:

Дарницький міст

Дарницький залізничний міст. 2000-ті роки

Дарницький залізничний міст з'єднує Наддніпрянське шосе (на правому березі) з Дніпровською набережною (на лівому березі). 

 

Дарницький залізничний міст був першим у Києві мостом, що забезпечив можливість курсування потягів через Дніпро. Його автором став Аманд Струве, а будівництво закінчилось ще у 1870 році. На жаль, цей попередник сучасного моста був повністю зруйнований під час бойових дій у вирі Другової світової війни. Старі скалічені конструкції розібрали, а нова конструкція виросла дещо південніше. Її закінчили лише у 1951 році, до цього поїзди рухалися дерев'яним наплавним мостом. Вже за часів незалежної України Дарницький міст був продубльований мостом ім. Георгія Кірпи.

Взнайте історію пам’ятки від заснування і до сьогодні у повній версії
14 грн
Чи хотіли б Ви дізнатися

 

  • Що сьогодні нагадує про існування старого моста?
  • Хто такий Аманд Струве і чим він відзначився у Києві?
  • Яку технологію використовували під час будівництва биків?

Ця та інша інформація з історичними фактами та світлинами з минулого
доступна повній версії аудіо екскурсії
Також у повній версіїї Вам буде доступний розширений текст і додаткові фото

Анонс повного текста:

 Одним із найважливіших факторів перетворення Києва зі звичайного губернського міста на потужний промисловий і економічний центр тодішньої імперії стала поява залізниці. Регулярне курсування потягів відкрилося у 1870 році. Однак цьому передувало спорудження залізничного мосту — першій в історії міста подібній конструкції — через широкий і потужний Дніпро.

 Прибуття          першого          робочого          потягу          до          київського          вокзалу.          23          серпня          1868          року

Прибуття першого робочого потягу до київського вокзалу. 23 серпня 1868 року

Якщо прокладання залізничних рейок та будівництво станцій почалося навесні 1866 року, то за облаштування моста взялися тільки два роки потому. Конструкцію проектував молодий, проте вже досвідчений інженер Аманд Струве, капітан за рангом, керівник корпусу військових спеціалістів з інженерних робіт. Свій перший міст поблизу міста Коломна він збудував у 27-літньому віці. Потім продовжив плідно працювати у якості мостобудівничого у Росії, а 1867 року був переведений до Києва.

 Аманд          Єгорович          Струве

Аманд Єгорович Струве

Вочевидь, керівництву хотілося якомога швидше відкрити залізницю. Тож уже влітку 1869 року нею рушили поїзди. Однак пасажири, серед яких були і перші особи імперії, змогли доїхати тільки до сучасного житлового масиву Березняки, що тоді мав назву — Кухмістерська слобідка. Активна фаза будівництва залізничного моста через Дніпро ще тривала, тому делегація у супроводі оркестру рушила до Києва пароплавом.

Міст монтували з великих залізничних ферм. За розпорядженням Струве безпосередньо на місці, неподалік Видубицького монастиря, були влаштовані спеціальні цехи, де розгорнулося виробництво. Загальна довжина моста склала понад один кілометр, загальна вага — близько 4000 тонн. Будівництво відбувалося в надскладних умовах, у першу чергу, це було обумовлено нестійким дном Дніпра. Тому опори моста — величезні бики - монтували з використанням пневматики. Спеціальні камери — кесони занурювали у воду, витісняючи її шляхом нагнітання стисненого повітря. Цей метод вперше було апробовано в Російській імперії саме мостобудівничим Амандом Струве.

 Залізничний          міст          Струве.          1870-ті          роки

Залізничний міст Струве. 1870-ті роки

Міст закінчили у лютому 1870 року, через нього проклали однорейкове полотно. Випробування пройшли за участі міністра шляхів сполучення Російської імперії Володимира Бобринського. Мостом на швидкості прогнали шість важких потягів. 13 лютого нову стратегічну конструкцію було освячено, а Аманд Струве, фактичний "батько" мосту, отримав нагороду — оминувши проміжні чини, він одразу став полковником. З приводу цієї знаменної події у будинку Дворянського зібрання, розташованого на сучасному Майдані Незалежності, був влаштований урочистий обід, під час якого виголошували хвалебні промови на честь моста та його автора. Так, один з гостей сказав, що Струве, без усіляких сумнівів, "звів собі вічний пам'ятник цією спорудою". В день освячення моста інженер отримав нове завдання — йому доручили облаштовувати у місті газове освітлення. В цілому, завдячуючи цій талановитій людині у Києві з'явилося чимало необхідних речей, без яких неможливо уявити сучасне місто. Саме він займався створенням водопроводу та електричного трамваю.

Між тим після запуску залізничного моста, який незабаром стали називати Дарницьким, на пануючий висоті в районі сучасної станції метро "Видубичи" збудували потужний Лисогірський форт. Одним з його завдань було прикриття Дарницького залізничного моста артилерією. На щастя, форт так і не зробив жодного пострілу. Історія розпорядилася інакше — міст було зруйновано під час бойових дій у вересні 1941 року. Його підірвали відступаючи радянські війська, щоб затримати наступ гітлерівців. Але й досі на березі Видубицького озера збереглася водокачка, побудована одночасно з мостом.

 Підірваний          радянськими          військами          залізничний          міст.          1941          рік

Підірваний радянськими військами залізничний міст. 1941 рік

За відновлення стратегічної конструкції взялися лише наприкінці 1940-х років. До того військові поїзди пересувалися спеціальним наведеним понтонерами тимчасовим низьководним (а трохи згодом — висоководним) мостом. Старі конструкції Струве були розібрані практично повністю. Новий міст зробили вже двоколійним. Могутні бики змонтували за модернізованою системою, якою колись користувався й Струве, так званого сліпого кесону. Згодом бики обличкували гранітом, що надало споруді суворого вигляду. Міст має асиметричну форму, складається з трьох великих судноплавних прольотів, над якими змонтовані потужні металеві ферми. Відкриття мосту відбулося 1951 року.

Дарницький          залізничний          міст.          1959          рік

Дарницький залізничний міст. 1959 рік

2004 року паралельно Дарницькому залізничному мосту почалося будівництво єдиного у Києві комбінованого залізнично-автомобільного моста. Його зведення ініціював тодішній очільник Міністерства транспорту України Георгій Кірпа, тому інколи конструкцію називають мостом Кірпи. Цей міст будували досить довго, відкриття відбулося лише 2012 року.

 

...

Спробуйте наш додаток

Просто зараз. Натисніть на карту, Оберіть уподобану пам'ятку та послухайте про них.

Завантажити додаток можна в App Store та Google Play. Або користуйтеся без завантаження

Інші екскурсії Києвом
Аудіо екскурсія Поштова площа
Софія Київська
По вулиці Терещенківській
Києво-Печерська Лавра - частина 2
Метро Арсенальна - Батьківщина Мати
Мурали - верхнє місто
Києво-Печерська Лавра - частина 1
Від площі Льва Толстого по Великій Васильківській
Підземна річка Кадетський гай
Підземна річка Глибочиця
Підземні річки Клов і Хрещатик
Аскольдова дренажна система
Нікольська (Микільська) дренажна система
По вулиці Володимирській (Площа Льва Толстого - Софійська площа)
Від Майдану на Бессарабку через Липки
Від Хрещатика до Лаври по Грушевського
Майдан - Контрактова площа
П'ятиденна поїздка в Чорнобильську Зону відчуження з Києва
Групові поїздки до Чорнобильської Зони відчуження з Києва
Одноденна групова поїздка в Чорнобильську Зону
Індивідуальні одноденні поїздки в Чорнобильську Зону
Від Золотих воріт на Хрещатик
Урядовий квартал
Від Бессарабської площі на Андріївський узвіз
Від залізничного вокзалу на Андріївський узвіз
Оглядова - від Золотих воріт до Верховної ради
Оглядова - від Золотих воріт на Бессарабку
Оглядова - від центру на Андріївський узвіз
Оглядова - від центру на Поділ
Від залізничного вокзалу до Подолу на фунікулері
Від залізничного вокзалу до Софії Київської
Від залізничного вокзалу на Майдан
Від Хрещатика до Лаври через Липки
Від Хрещатика до Лаври через парки
Від Андріївського узвозу на Поділ
Від Майдану до Липок
Від Бессарабки до Маріїнського парку
Історія Контрактової площі
Показати всі екскурсії
Квартири подобово вибирайте тут

Індивідуальні ескурсії Києвом

Кращі екскурсоводи Києва проведуть для Вас індивідуальну екскурсію українською, російською, англійською, польською, французською та іншими мовами