Мости… Є в цих міцних конструкціях якась магія, що заворожує. Якісь з них слугують транспортним поєднанням чи розв’язкою для більш зручного переміщення автомобілів. І це якийсь нескінченний потік енергії та життя, за яким хочеться спостерігати. А пішохідні мости й містки – це взагалі щось! Чи існують, по-вашому, більш романтичні місця, ніж такі мости? Тут призначають побачення, роблять пам’ятні фото, молодята вішають замочки на знак вічного кохання. Мабуть, про ці споруди варто говорити! Щоб побачити й оцінити красу сучасних «переправ», зробити на пам’ять фото київських мостів, найкраще вирушити на один з оглядових майданчиків міста, звідки відкриваються приголомшливі панорамні краєвиди на пишну й чарівну столицю. Хочете дізнатися про мостах столиці більше? Завантажуйте аудіо гід в ваш мобільний і насолоджуйтеся цікавою розповіддю!
Трохи історії, яку варто знати, розмовляючи про мости Києва
У Києві, одному з найкрасивіших міст світу, побудовано велику кількість мостів через Дніпро, а також його притоки. На сьогоднішній день столиця України знаходиться на перших місцях серед європейських міст за загальною довжиною всіх переправ. Мости Києва дуже різноманітні за архітектурою, і кожний з них залишає свій слід у серцях мешканців і гостей столиці. До речі, про гостей. Приїжджим доволі складно орієнтуватися по місту, не сплутати міст Патона з, наприклад, Московським. На щастя, наявність навігаторів дуже спростила життя тим, хто приїжджає до мегаполіса на власному транспортному засобі, і тепер немає потреби в попередньому (багатогодинному) вивченні карти й розв’язки перед тим, як приїхати до Києва.
Звичайно, ці великі споруди були тут не одразу. Щоб милуватися столицею в тому вигляді, у якому вона постає перед нами зараз, знадобилися тисячоліття. І варто трохи вникнути в історію, щоб зрозуміти, як взагалі Київ перетворився та коли це відбулося.
- Вперше київські мости згадуються в літописах ХІ ст. У давнину переправа через Дніпро вважалася небезпечною справою. І це не дивно, адже ця річка – найбільша в країні, вона глибока, а про її течії можна складати легенди. Існувала навіть така приказка: «Не кожна пташка долетить до середини Дніпра». У ті часи мости будували з дерева, були вони доволі широкі, однак термін служби таких конструкцій був недовгий. Кожного року вони руйнувалися льодом, і потрібно було будувати нові переправи.
- У 1853 році в місті з’явився перший монументальний міст, який на той час входив до найбільших у Європі. Керував проектом англійський інженер Чарльз де Віньйоль. Називали цей міст ланцюговим через те, що опори були з’єднані великими ланцюгами, одна ланка яких важила близько 192 кг, а спиралася переправа на п’ять гранітних «биків». Міст був розвідний і виглядав дуже живописно, однак у 1920 році споруда була зруйнована. Сьогодні на цьому місці знаходиться міст Метро.
- У 1953 році в Києві був уведений в експлуатацію міст Патона, названий на честь автора архітектурного проекту. Для того часу це була передова конструкція, оскільки всі шви були виконані методом автоматичного електрозварювання, включаючи монтажні. Зараз про цю споруду знають абсолютно всі, навіть ті, хто не живе в столиці. Ще б пак, адже це перший у світі суцільнозварний міст, довжина якого перевищує півтора кілометра. До речі, є цікавий факт про цей міст: для того, щоб його звести, потрібно було знести опори старого моста, який вивищувався тут раніше, до війни. Здійснити таку маніпуляцію можна було тільки за допомогою вибухівки, яку можна було кидати у воду. Але виникла потреба якось ізолювати саму вибухівку від потрапляння води всередину, тому для цього використовувались… презервативи. Так, звичайних целофанових пакетів тоді ще не придумали, а от близько п’яти тисяч знайомих гумових виробів сприяли появі мосту Патона в Києві.
- 1965 року було відкрито двоярусний міст Метро, призначений для проїзду потягів метрополітену та автотранспорту. Незважаючи на розміри, споруда виглядає дуже витончено, особливо у світлі вечірніх вогнів. Саме завдяки цій споруді метро стало доступне мешканцям лівого берега Дніпра. Бонус – приємний краєвид вікон транспорту, адже пасажири можуть милуватися красою міста, проїжджаючи над річкою. Дійсно, захоплююче видовище. Тільки пам’ятайте, що на станції Дніпро єдиний вихід з потяга з іншого боку (тому тут точно не можна притулятися до дверей ;).
- У 1976 році в Києві був відкритий Московський міст – головна транспортна артерія міста. Він поєднав береги двох річок – Дніпра й Десенки. «Дорога життя» – так прозвали переправу містяни. Автор проекту Георгій Фурс був удостоєний премії Ради Міністрів у 1978 році. Міст вийшов одним із найкрасивіших у столиці. Він складається з 3 частин: вантового мосту через Дніпро, переправи через Десну, і шляхопроводу, розташованого над набережною Славутича. Московський міст міг отримати назву Північного чи Дружби народів – саме такі варіанти розглядалися урядом міста.
Столиця розвивається дуже активно, сюди щорічно приїжджають тисячі нових людей: у пошуках кращої долі, чудової роботи, цікавих знайомств, комфортного життя. Тільки озирніться навколо, і побачите, скільки автомобілів їздить по мегаполісу. Іноді, якщо вдумуватися в масштаби міста, важко вмістити в голові, скільки ж тут реально живе людей. Затори на мостах – явище доволі часте. Тому, хоч і тих мостів, що є зараз, вистачає, буде взагалі не дивно, якщо в найближчому майбутньому почнуть зводити нові.
Цікаві факти про київські мости
- Непроста доля переслідує невеликий пішохідний міст – Парковий. Один час, прагнучи видовищно покинути земне життя, його «облюбували» самогубці, за що міст прозвали Чортовим. Однак пізніше він приглянувся закоханим парам: тут почали вішати замочки молодята, і тепер він став Мостом закоханих, чи поцілунків. Мешканці міста вірять, що якщо пройти зі своєю другою половинкою цією переправою, ви ніколи не розлучитеся.
- Пішохідний міст (який теж назвают Парковим). Особливої витонченості мосту надає те, що він з’єднує одне з найкрасивіших міських місць, Труханів острів, з центральною частиною міста.
- Побудований у 1990 році Південний міст планували використовувати також як ресторан. Така ідея вже була реалізована в Європі, заклад користувався великою популярністю у відвідувачів. Однак від цієї ідеї відмовилися через боротьбу з пияцтвом. До речі, цей міст – найвищий в Україні. Його дуже добре знають туристи, адже дістатися до Борисполя, звідки летять літаки, найпростіше, проїхавши саме Південним мостом. Автомобільний рух було відкрито в 1990 році, будівництво зайняло практично сім років. Але в корінних киян, які раніше якось жили без Південного, вже давно склалося враження, ніби цей міст був тут завжди.
- Перший міст на місці сучасного Дарницького мосту був підірваний радянськими військами під час Великої Вітчизняної війни, щоб завадити наступу загарбників. Його то руйнували, то зводили знову… Це був залізничний міст, який міг витримати серйозні навантаження. У момент появи він був найдовшим у Європі. Дехто каже, що це найбільш незрозумілий міст сучасності, який тільки можна було придумати ;) Вникаючи в особливості його історії, стає навіть трохи зрозуміло, звідки сформувалося таке відчуття.
- Петрівський залізничний міст був спроектований на честь імператриці Марії Федорівни, що жила тоді в Києві. Цей міст – довгожитель, найстаріша споруда, яка прийшла в сучасність з далекого 1896 року. Зараз він чисто пішохідний, тут заборонено пересування транспортних засобів, навіть висить дуже дохідлива таблиця, яка не просто забороняє в’їзд, а акцентує на аварійності моста.
- Прямо над Гаванським мостом розташована галерея «Арт-причал», де будь-який охочий може насолодитися сучасним мистецтвом. Також на цьому унікальному майданчику в самому серці міста проводяться музичні, танцювальні та спортивні заходи. Гаванський міст було здано в експлуатацію тільки в 2010 році, тому він найновіший у столиці. А його виникнення урізноманітнило життя водіїв столиці й, деякою мірою, сприяло оптимізації маршруту з боку Петрівки до Подолу.
Мости-рекордсмени столиці
- Найвищий – Південний. Висота – 135 метрів. До речі, Південний міст найвищий в Україні.
- Найстаріші – Метро, Патона, Петрівський і Русанівський.
- Найдовший – міст Патона. Його довжина – 1 543 метри.
- Найочікуваніший – Подільсько-Воскресенський: терміни вводу в експлуатацію цієї споруди переносилися декілька разів з технічних і фінансових причин. У 2017 році був названий плановий термін здачі – 2021 рік.
- Найпопулярніший для піших прогулянок – Парковий. Ширина мосту дорівнює 7 м, довжина – 400 м, а висота над рівнем води складає 26 м.
- Найкрасивіший краєвид – з Дарницького мосту: звідси відкривається чудова панорама на храми й живописні пагорби правого берега.